Waar beginnen met social media marketing?


Iedere marketeer heeft al wel eens overwogen om te starten met social media, maar meestal weten we niet welk sociaal netwerk het best werkt voor welk marketingdoel. Daarvoor hebben CMO.com en 97thfloor een oplossing gevonden. In een infographic hebben ze social media voor beginners (de toepassingen van de bekendste sociale netwerken) opgedeeld in vier categorieën,.

  • Customer communication: Dit bevat onder andere online crm,pr en communicate.
  • Brand exposure: Hoe kan je je merk online versterken?
  • Traffic to your site: Hoeveel verkeer brengt dit sociale netwerk naar je website?
  • SEO: Zoekmachine optimalisatie


We hebben wel een opmerking bij deze vergelijking tussen social media. Zo is er een evolutie binnen zoekmachines, waarbij het belang van “sociale reputatie” een effect heeft op je ranking. Bijvoorbeeld het aantal Facebook likes of het aantal followers op Twitter zouden dan je ranking kunnen verhogen.

Om het nog makkelijker te maken om het juiste sociale netwerk te kiezen voor de juiste campagne staat hieronder onze voorkeur voor iedere categorie.

Online crm, pr en communicatie

Twitter lijkt ons hier de beste optie. Met Twitter kan je snel en to-the-point reageren op vragen, klachten en updates van je bedrijf. Facebook en Youtube zijn ook zeer goede opties, maar missen voor ons de persoonlijke touch.

Merk online versterken

De meeste social media campagnes focusen op branding, maar welk medium is hiet nu ideaal voor? Naar onze mening is Facebook hier veruit de winnaaar. Het aantal gebruikers van Facebook is gewoon enorm en met de nieuwe functie van de like button kunnen de andere sociale netwerken hier niet aan tippen.

Verkeer naar je website verhogen.

Veel sociale netwerken zijn hier absoluut slecht in. Als je foto’s aan het bekijken bent op Flickr heb je weinig motivatie om naar een andere website te gaan. Ook als je op LinkedIn zit, sta je vaak niet open voor links. Daarom bestaat Digg! Het doel van Digg is nu eenmaal om interessante websites en content te delen met anderen, het is dus het perfecte netwerk om meer mensen naar je website te krijgen … als je iets waardevol te bieden hebt natuurlijk. Maar Digg is een US-fenomeen dat zijn gelijke in Europa amper kent!

Zoekmachine optimalisatie

Naar onze mening moet dit vooral natuurlijk gebeuren. Als je te snel resultaat wilt uit SEO, kan je op de Google Panda stuiten. Ook J C Penney heeft ondervonden dat het geen goed idee is om te snel vooruit te willen gaan met SEO. Zoekmachine optimalisatie is naar onze mening onderdeel van duurzaam ondernemen, het is een investering op langere termijn zoals een merk. Ons standpunt hierover is duidelijk. Maak goede content, bouw een goed merk en engageer je fans. De zoekmachine zal vanzelf volgen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *