Viral marketing groeit mee met de social media

Een virus kan op korte tijd zeer effectief zijn in het besmetten van mensen, en ja ook computers. Viral marketing zal u niet besmetten maar men wordt wel drager en reken er maar op dat u het doorgeeft aan iemand in uw omgeving. Dat is in feite het basis idee van Viral marketing. Wat viral marketing nu precies inhoudt werd eerder op deze blog al eens duidelijk beschreven. Daarom zullen we daar niet terug over uitwijden. We gaan in dit artikel kort bekijken hoe deze marketingstrategie zijn voordeel kan doen met de groei van de  social media.

Zoals in de inleiding al werd aangegeven gebeurt viral marketing van persoon tot persoon en niet enkel alleen vanuit de adverteerder. Het staat in feite gelijk aan de oude mond-op-mondreclame. In het hedendaagse digitale tijdperk kan met niet meer letterlijk spreken over mond-op-mond maar het idee erachter blij hetzelfde. De sociale media zorgen ervoor dat een enkel persoon meer interacties kan hebben dan eender waar in de fysieke wereld. Zo wordt iedere gebruiker van blogs, Facebook, Twitter, … een marketeer voor een product zonder er zich volledig van bewust te zijn. Mensen doen dit door informatie over producten te door te zenden door op share, like, retweet, become fan, … te drukken.

Een andere sociale digitale  omgeving die uitstekend is voor viral marketing is You tube. Iedere dag proberen onbekenden zich aan de wereld te tonen via geüploade filmpjes dus waarom niet hetzelfde doen voor een product. Op You tube wordt een creatief en aantrekkelijk videofragment meer bekeken dan bekeken dan de bekendste tv-show. En iedere kijker is een potentiële marketeer voor het aangeprezen product. You tube video marketing is niets nieuws en men ziet dat nu zelfs dat de grote bedrijven zich richten op het internet. Op dit blog verscheen afgelopen week nog een artikel over multinationals het internet gaan verkiezen boven televisie.

Het interessante voor de kleine adverteerder is dat viral marketing geen grote kapitaalinjectie nodig heeft om een gunstig effect teweeg te brengen. Het zijn vooral de miljoenen mensen op het internet die gratis het marketing werk verrichten. Een nadeel is dat viral marketing niet te controleren is. Eens het is in gang gezet is het moeilijk bij te sturen zelfs als het op het einde meer negatieve aandacht vestigt op het product. Dit is waarschijnlijk nog meer het geval dan de traditionele mond-op-mond.

We kunnen concluderen dat de social media verschillende mogelijkheden bieden aan viral marketing. De sociale netwerken hebben de laatste jaren miljoenen gebruikers aangetrokken. Hierdoor ontstond de ideale omgeving waar snel informatie van gebruiker naar gebruiker wordt door gegeven. Omdat informatie op deze netwerken door wordt gespeeld met een simpele druk op een toets, gebeurt de overdracht zowel bewust als onbewust. Dit maakt dat het woord ‘viral’ hier wel heel toepasselijk is. Op het sociale netwerk You tube heeft de gemiddelde gebruiker meer geduld dan tijdens een reclameblok op televisie, waar al zeer snel van kanaal wordt veranderd. Als de nieuwsgierigheid moet worden gestild, klikt men op een filmpje. Ons advies hier is: wees creatief en probeer op te vallen. Een nieuwe kijker biedt meteen de mogelijkheid om met je campagne een geheel nieuwe groep mensen te bereiken. En wie weet ben jij zelf al een drager geweest van dit marketing-virus en heb je een hele groep aangestoken.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *