Uw 2011 Online Marketing Kalender al klaar?

Nu 2011 definitief van start is gegaan kunnen we stellen dat er vele plannen zijn gesmeed om op online marketing vlak van 2011 een succes te maken. Ik kan alleen maar hopen dat in 2011 nog meer sociale, content en search marketing (seo) inspanningen voorzien zijn in die plannen. Mocht dat nog niet het geval zijn, het is nog niet te laat. Je kan nog steeds terug naar die tekentafel.

Tijd dus om eens te kijken welke marketing kalenders er al dan niet gecreëerd worden in jullie organisaties??

Je kan uiteraard verschillende kalenders bedenken die nodig en nuttig zijn:

  • Doelen Kalender: Tegen wanneer kan ik welke doelstellingen te behalen. Misschien handig om mee te beginnen. Wat zou het maximum zijn dat we er zouden kunnen uithalen (zonder budgetaire restricties, nadien kan je altijd terugschroeven ifv het beschikbare budget).
  • AdvertentieCampagne Kalender: wanneer, tegen welke budgetten gaan we welke campagne voeren. Waar zet ik mijn budget het best in? (Google, Facebook, …) En vanzelfsprekend: op welke zoektermen? (long tail? lage kosten?)
  • SEO Kalender: Kortom, het plannen van uw SEO inspanningen. Uw zoekmachine strategie (zoektermen, websites, corporate of blog?, minisites of niet?) Welke techniek? etc.
  • Sociale Kalender: Hoe sociaal gaan we proberen te zijn? Welke initiatieven willen we nemen. Wat zijn de mogelijkheden? Is er voldoende rek voorzien om op onverwachte opportuniteiten in te spelen?
  • Content Kalender: Eentje die bovenstaanden aan elkaar lijmt. Een handig prinicipe dat je kan hanteren is de 1-7-30-4-2-1 methodiek (fusionspark). Het helpt je enorm verder met je editoriale strategische content planning. Het verplicht je (min of meer) om afspraken te maken rond content die je zal gaan creëren op dagelijkse, wekelijkse, maandelijkse, op kwartaal, half-jaarlijkse en jaarlijkse basis. Afhankelijk van de (de)centralisatie van content management in jou organisatie zullen er al dan niet verschillende content kalenders dienen gecreëerd te worden.

Al gauw komen we tot de vaststelling dat deze kalenders moeilijk los van elkaar gezien kunnen worden. Voor webanalyse heb ik zelfs geen aparte kalender voorzien. Iedere online marketeer moet weten dat dit een continue proces moet zijn (met alert functionaliteiten). Vanzelfsprekend is het belangrijk te onderkennen op welke drivers je wenst te sturen (Bezoekers, Leads, verkoop, …)

De optelsom maakt dat je best 1 online marketing kalender opbouwt, samen met je team(s). Verschillende aspecten dienen met elkaar rekening te houden en zelfs op elkaar afgestemd worden. Of niet soms?

Dat dergelijke plannen niet op 1 2 3 worden opgeleverd spreekt voor zich. De planning wordt dan ook best gemaakt op inzichten die je hebt verkregen door voorgaande sociale en zoekmachine marketing experimenten. Maak er in 2011 in elk geval werk van! Veel succes ermee!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *