Twitter in een nieuw, winstgevend kleedje

Twitter maakte dinsdag bekend dat de website aangepast zou worden. Gebruikers krijgen onder meer de mogelijkheid om video’s en foto’s te posten en te bekijken. De veranderingen komen er om gebruikers meer tijd te laten spenderen op de site en zo adverteerders aan te trekken.

Momenteel heeft slechts 1% van zijn gebruikers toegang tot de vernieuwde site maar de komende weken zullen steeds meer van de 145 miljoen gebruikers toegang krijgen. De navigatie op de site werd onder handen genomen en zou een stuk gemakkelijker moeten geworden zijn. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld eindeloos scrollen door tweets zonder op een ‘meer’-knop te moeten drukken. Twitter is volgens zijn makers een informatienetwerk waarmee mensen kunnen ontdekken wat belangrijk is binnen hun persoonlijke wereld en op het internet. “Door de veranderingen wordt twitteren een veel rijkere en snellere ervaring”, zei directeur Evan Williams dinsdag.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rIpD7hfffQo&feature=player_embedded[/youtube]

Om het bekijken en verspreiden van foto’s en video’s te optimaliseren, heeft Twitter met 16 media content providers, waaronder Youtube, Flickr en Ustream, een contract afgesloten. Twitter heeft ook een nieuw advertentiesysteem geïmplementeerd om zo een solide, winstgevend bedrijf te worden. Dagelijks krijgt Twitter er 370.000 nieuwe gebruikers bij en worden er 90 miljoen tweets geplaatst.

Wat verandert er nu juist? Naast het bekijken en verspreiden van filmpjes en foto’s en het eindeloos scrollen is ook de interface aangepast. De tijdslijn komt links te staan en rechts komt een ‘paneel’ waar alles getoond wordt waar een gebruiker op klikt, van een biografie van een andere twitteraar of een foto of video in een tweet. Op die manier worden gebruikers niet naar een nieuwe pagina gestuurd. De aanpassingen zijn dus niet enkel bedoeld voor de gebruikers maar ook voor adverteerders. Door de aanpassingen krijgen gesponsorde tweets en links een nieuwe plaats en dus ook meer zichtbaarheid. Ook voor advertenties verspreid door marketeers is er op het rechtse paneel ruimte voorzien.

Daarnaast kunnen adverteerders nu in hun tweet checken hoeveel mensen gereageerd hebben en welke mensen het bericht geretweet hebben. Voorheen was het een bijna onbegonnen proces om dat te weten te komen. Het rechtse paneel staat ook toe om branding campagnes te voeren op de site. Trailers van films kunnen nu op het rechtse paneel getoond worden waar gebruikers erop kunnen reageren en retweeten. Op die manier komen de adverteerders eigenlijk binnen in de leefwereld van de twitteraars en ontstaat er een wederzijds engagement waardoor adverteerders nog beter met hun aanhangers kunnen communiceren. Een kleine stap voor Twitter, een enorme sprong voor hun inkomsten en voor adverteerders.

De nieuwe Twitter interface wordt de komende weken uitgerold dus geen paniek als je niet meteen veranderingen ziet als je inlogt.

Enkele screenshots:

Nieuwe_Twitter

Nieuwe_Twitter

Nieuwe_Twitter

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *