Twitter marketing, eindelijk reikt Twitter adverteerders de hand

twitter_money

Twitter is momenteel bezig met het testen van verschillende advertentie-ideeën. Velen onder jullie hebben wellicht al van promoted tweets en promoted trends gehoord maar nu zijn er ook promoted accounts. De nieuwe advertentiestrategie zou volgens COO Dick Costolo de komende weken gelanceerd worden. Hieronder bespreken we de technieken in meer detail.

Promoted products

Promoted tweets

Promoted Tweets zijn ‘gewone’ tweets waarvoor bedrijven en organisaties betalen om ze te accentueren naar en voor een bredere groep gebruikers. Promoted tweets worden initieel bovenaan de pagina van zoekresultaten op Twitter.com getoond. Nadien zouden ze ook in de tijdslijn verschijnen en zelfs op applicaties als HootSuite. Twitter zal de resonantie tussen promoted tweets en gebruikers meten en zal stoppen met het tonen van promoted tweets wanneer er geen duidelijke link is tussen de gebruikers en de promoted tweet. Wanneer een adverteerder betaalt voor een (promoted) tweet, zal de tweet ook duidelijk gelabeld worden als ‘promoted’. De promoted tweet behoudt al de functies van een gewone tweet zoals beantwoorden, retweeten en aanduiden als favoriet.

Op het einde staan 2 filmpjes waarin uitgelegd wordt hoe Promoted tweets werken.

Promoted trends

Promoted trends laten adverteerders toe om een gesponsorde zin onderaan de trending topics-lijst te plaatsen. Die zin linkt dan door naar zoekresultaten over dat onderwerp. Zulke links zijn duidelijk aangeduid als zijnde ‘promoted’. Gebruikers worden dus topics getoond die gevoelig zijn aan tijd, context en events (denk maar aan de ‘Toy Story 3’ promoted trend). Promoted trends zijn in feite een extensie van promoted tweets.
Een trend kan alleen maar gepromoot worden als hij al een bepaald niveau van ‘bekenheid’ geniet op Twitter. Hij moet dus meermaals geretweet worden of opgezocht worden.

promoted_trends

Promoted accounts

Promoted accounts zijn een onderdeel van ‘Suggestions for You’ die accounts suggereert die gebruikers momenteel nog niet volgen maar waar ze wel in geïnteresseerd zouden kunnen zijn. Promoted accounts introduceert een nog grotere variëteit aan accounts die gebruikers zouden kunnen interesseren.

Een voorbeeldje: ‘Heel veel mensen volgen game gerelateerde profielen en ook @xbox. Als iemand deze game gerelateerde profielen volgt, behalve @xbox, zal Twitter @xbox aanraden aan die persoon.’ Uiteraard betaalt Xbox ervoor om voorgesteld te worden.

Promoted accounts is dus de derde aanbieding uit de Promoted Products Suite van oplossingen voor adverteerders.
Ze worden voorgesteld op basis van wie een gebruiker volgt. Wanneer een adverteerder een account promoot, kijkt het algoritme van Twitter naar de followers van die account en bepaalt het welke andere accounts die followers nog volgen. Als een gebruiker dan enkele van die andere accounts volgt, maar niet die van de adverteerder, kan Twitter de account van de adverteerder voorstellen als promoted account.
promoted_accounts

Hoe zet je nu zo’n promoted tweets campagne op?

Hoe het allemaal in z’n werk zal gaan is moeilijk te zeggen aangezien er nog maar mondjesmaat getest word t.Maar we kunnen je toch al een beeld schetsen van wat het waarschijnlijk zal worden: het opzetten van een campagne zal verlopen via een soort van self-service systeem waarbij adverteerders via het business center een campagne kunnen opzetten. Ze kopen dan keywords aan, die gekoppeld worden aan hashtags en bestaande tweets. Adverteerders selecteren dus keywords die de promoted tweet campagne zal structuren rond de relevantie van het te promoten onderwerp. Na de keywords geselecteerd te hebben, moeten adverteerders de bestaande tweets (die bestaan als organisch deel binnen Twitter) selecteren om te bepalen welke relevante boodschap gepromoot zal worden. Met één klik kan je dus van een ‘normale’ tweet een promoted tweet maken. Uiteraard is het een beetje gissen naar hoe het exact in z’n werk zal gaan, maar we houden je zeker op de hoogte van mogelijke updates. Je kan je trouwens al inschrijven op het business center om het advertentiesysteem te bèta-testen.

Welke voordelen bieden deze oplossingen aan SEO-ers?

Twitters nieuwe producten bieden de mogelijkheid om een groter publiek te bereiken. Suggesties (‘who to follow’) worden enkel gemaakt op basis van relevantie. Als er dus geen enkele link is tussen een gebruiker en een promoted product, zal de gebruiker het ook niet te zien krijgen. Zulke tools kunnen een enorm verschil maken voor kleine bedrijven, hoewel verschillende bronnen al gemeld hebben dat het kostenplaatje te hoog zou zijn voor kleinere bedrijven met kleine internet marketing budgetten.
Anderzijds is het ook mogelijk dat het bieden op een plaats in de ‘who to follow’-suggesties niet zo’n grote impact zal hebben aangezien de meeste gebruikers die suggesties negeren. Alles zal dus afhangen van de relevantie voor de gebruiker(s) zelf. Het succes van deze producten valt dus af te wachten.

Krijgen we binnenkort dan een groei te zien van mensen & bedrijven die het systeem proberen te bespelen om een betere betaalde of organische ranking te verkrijgen door te volgen of trachten gevolgd te worden of door bepaalde keywords of links te gebruiken in hun tweets? Volgens Twitter is het algoritme momenteel gebaseerd op de accounts die een gebruiker volgt, maar niemand ontkent dat het algoritme verfijnd kan worden of meer gaat lijken op dat van zoekmachines. De algoritmes van Twitter zullen ook steeds toenemen in belang aangezien ze de basis zijn voor de monetisatiestrategie van Twitter. Het zou eigenlijk bijna naïef zijn om te geloven dat mensen en bedrijven het systeem niet zullen bespelen om een voordeel te behalen op de concurrentie.

Twitter gaat adverteren per land mogelijk maken

Begin volgend jaar brengt Twitter ons nog een nieuwe mogelijkheid om specifiek te targeten: country-specific advertising. Dick Costolo, voormalige COO en nieuwe CEO van Twitter, onthulde dat Twitter in de toekomst in staat zal zijn om land-specifieke advertenties aan te bieden via de Promoted Products: Promoted tweets, Promoted trends en mogelijk Promoted accounts. Hoewel dat laatste niet bevestigd is, is het zeker een mogelijkheid voor bijvoorbeeld lokale bedrijven.

Nog een leuk nieuwtje: Twitter wil vanaf volgend jaar uitbreiden en kantoren oprichten in andere landen. Het bedrijf is aan het denken over waar kantoren opgezet kunnen worden nadat country-specific advertising uitgerold is. Ondanks het hoge gebruikersaantal, is Twitter nog steeds in staat om alles bol te werken vanuit één kantoor, in San Francisco.

Twitter Belgium … Het lijkt ons wel iets.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ucO3Tu7Q7yc&feature=related[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0l-ivcnLrSc&feature=player_embedded[/youtube]

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *