Traditionele online advertising: niet voor tablets


Tablet pc’s worden steeds populairder. De verkoop van de iPad 2 wordt geschat op meer dan 1 miljoen toestellen in amper een maand tijd. Het is dus zeker interessant om te kijken op welke manier online advertising gebruikt moet worden binnen die nieuwe trend.

Profiel van een tabletgebruiker

In een rapport van Google kan je enkele zeer interessante feiten vinden over het tabletgebruik.

  • 82% gebruikt de tablet vooral thuis.
  • Dit is een enorm verschil met smartphones, waarvan het grote voordeel de always-on is. Mensen gebruiken een smarphone zowel thuis, als op het werk, op feestjes of in de auto. De tablet lijkt eerder interessant voor een aangename ervaring in de omgeving van je eigen huis. Hierdoor is een tablet pc veel minder interessant voor location based applicaties zoals Foursquare of location based advertenties. Voor echte mobile marketing lijken tablets op dit moment weinig meerwaarde te bieden.

  • 62% zegt een tablet vaker te gebruiken ‘s avonds dan gedurende de dag
  • Dit resultaat sluit nauw aan bij het thuisgebruik. Gebruikers willen op een aangename en aparte manier het internet ervaren na de werkuren. Met laptop kan je niet overal waar je wil surfen. En met een desktop ben je nog meer gebonden aan een vaste plaats. Een tablet daarentegen is mobiel en licht, waardoor je hem makkelijker in de zetel of al wandelend kan gebruiken. Mensen zitten vaak de hele dag voor een computerscherm. Een tablet geeft een gevoel van ontspanning.

  • 77% geeft aan dat het gebruik van hun laptop/desktop verminderde na de aankoop van een tablet
  • Een logisch gevolg van de aankoop van een tablet is een vermindering in het gebruik van andere toestellen die toegang tot het internet bieden. Dit heeft natuurlijk implicaties voor de strategie van online advertising.

    Gevolgen voor online advertising

    De nieuwe generatie tablets zoals de iPad 2 hebben grotendeels dezelfde mogelijkheden als desktops en laptops op vlak van internetgebruik. Het belangrijkste verschil tussen een tablet en een desktop of laptop is echter het kleinere scherm. Dit heeft een gevolg op de vertoning van advertenties.

    Op een kleiner scherm kunnen er logischerwijs minder/kleinere advertenties. Dit is een nadeel voor websites die geld verdienen door middel van online advertising, doordat ze minder plaats kunnen aanbieden. Aan de andere kant valt een advertentie hierdoor beter op bij een tablet dan bij een desktop.

    De iAd

    Apple is één van de eerste die volledig gebruik maakt van de mogelijkheden van tablet pc’s en smartphones om advertenties een extra dimensie te geven. Hun iAds zijn volledig geïntegreerd in iPhone en iPad apps. Die iAds zijn niet overdreven opdringerig en met toestemming van de gebruiker zijn er hier veel mogelijkheden.

    Onderstaand filmpje toont dat je een volledige tv-spot kan integreren zonder dat er toegang nodig is tot het internet. Keerzijde aan de medaille: Apple biedt iAds pas aan vanaf een half miljoen dollar, waardoor iAds enkel een optie is voor de echt grote merken.

    Leave A Comment




      Leave a Reply

      Your email address will not be published. Required fields are marked *