Top 3 redenen waarom bedrijven op zoekmachines adverteren

In mijn archief vond ik bovenstaande grafiek*, die mooi weergeeft waarom bedrijven adverteren op zoekmachines. In deze adaptatie heb ik de top drie even naast mekaar gezet.

Volgens deze studie is branding met 71% de belangrijkste reden om aan search marketing te doen voor bedrijven met meer dan 500 werknemers. In die niche hebben gaat het dan vaak over de grote wereldmerken. Voor kleinere adverteerders komt branding op de tweede plaats met 56%.

Pas op de tweede plaats staat het verkopen van producten, diensten of inhoud. Dat is enigszins onverwacht, aangezien andere onderzoeken al vaak hebben aangetoond dat zoekmachine marketing een uiterst kosten-efficiënte vorm van (online) marketing is.

Ten slotte, het genereren van verkeer naar de website behaalt de bronzen medaille in deze top. Is dat een aanwijzing dat de perceptie bij bedrijven groeit dat zoekmachine marketing meer is dan enkel verkeer naar een site genereren?

Deze cijfers zijn weer brandend actueel gezien onze recente studie naar waarom grote merknamen niet online adverteren op zoekmachines.

*De originele grafiek is afkomstig uit een studie van SEMPO (non-profit Search Engine Marketing Professional Organization) gepubliceerd in februari 2008.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *