Telenet stelt gerichte advertenties op televisie voor

Het doorspoelen van reclame op televisie blijft de media beheersen. Nadat Telenet gisteren de kwartaalcijfers voorstelde, maakte het meteen ook bekend dat het met de Vlaamse televisiezenders zal samenzitten om een oplossing te vinden voor hun advertentiemodel. De jongste jaren zien de Vlaamse commerciële zenders hun inkomsten uit reclame steeds meer afnemen, volgens hen als gevolg van het doorspoelen van reclame via de digicorder.

Telenet ontkracht alleszins deze bewering van de televisiezenders, en merkt op dat het doorspoelen van reclameblokken ook al mogelijk was via de technologie van de VHS 20 jaar geleden. Wel wil het bedrijf mee rond te tafel zitten en constructief zoeken naar een oplossing. Volgens Telenet zijn consumenten nu eenmaal veel minder geïnteresseerd in traditionele reclame dan enkele jaren geleden.

Blokkeren van reclame

Het blokkeren van reclame werd hier en daar al aangehaald al mogelijke oplossing, maar daar wil Telenet niet van weten. Door reclame te blokkeren, zodat het niet meer kan doorgespoeld worden, zal het kijkgedrag van de kijker geforceerd worden, zodat hij zal uitkijken naar internationale platformen, waar veel minder Vlaamse content is.

Ook de bewering dat iedereen tegenwoordig via uitgesteld kijken naar programma’s kijkt, ontkracht Telenet. Volgens het kabelbedrijf vertegenwoordigt het uitgesteld kijken slecht 5 procent van het totale kijkgedrag.

Gerichte advertenties

Het Mechelse bedrijf stelt voor om gesegmenteerde en gerichte advertenties te vertonen, op basis van het profiel van de klant. Men kan bijvoorbeeld zien welke klant naar welke programma’s kijkt op televisie, en op basis daarvan meer gerichte reclame vertonen. Er zal dan wel gekeken moeten worden naar de regelgeving omtrent privacy.

Executive Summary

Gerichte advertenties op televisie
Telenet stelt voor om gesegmeneerde en gerichte advertenties te tonen op televisie, om de daling van reclame-inkomsten op te vangen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *