Storify: jong, succesvol en Belgisch!

Laten we vandaag eens lekker chauvinistisch zijn en ons oog laten vallen op een opmerkelijk project dat al enkele jaren hoge ogen gooit in Silicon Valley en bij uitbreiding in de rest van de wereld. Storify is drie jaar geleden als kleinschalig idee begonnen, maar is intussen uitgegroeid tot een grote speler in de wereld van de online media. Ondermeer de New York Times, Al Jazeera en zelfs het Witte Huis maakten al gebruik van de dienst. En … het is Belgisch!

Xavier Damman (27) was drie jaar geleden al van plan om de internetwereld te veroveren met zijn idee, maar vond geen investeerders in België en Parijs, dus verliet hij zijn thuisbasis Nijvel om zijn idee te verzilveren in Silicon Valley, het mekka van de technologische industrie in California. Daar aangekomen vond hij al snel enkele investeerders bereid om in zijn project te stappen, en zo ging de bal aan het rollen voor de jonge Belg.

Hoe werkt Storify nu juist? Wat maakt het zo speciaal? Wel, Storify laat je toe om van een immense stroom aan informatie op Twitter, Facebook en andere media een samenhangend verhaal te maken. Vele types media kunnen hierbij gebruikt worden om in je verhaal in te voegen. Denk bijvoorbeeld aan blogartikels, tweets, video’s, foto’s, enz… De verhaallijn die je maakt van al deze informatie kan je vervolgens delen op Twitter, Facebook en andere sociale media. Je kan het bovendien ook embedden op je eigen site. Op die manier kan het handig zijn om bijvoorbeeld een verslag van een event te maken dat je georganiseerd hebt, of enkele klantenreferenties die je vond op Twitter op je website te embedden.

Grotere newsconcerns, zoals The New York Times en Al Jazeera, gebruikten zo Storify in hun berichtgeving omtrent de Arabische Lente en de tsunami in Japan. De dienst liet hen toe om een overzichtelijk verhaal te maken van de stroom aan berichten op de sociale media.

Om Storify te gebruiken, dien je eerst een account aan te maken. Je kan daarbij je Twitter of Facebook account gebruiken als login. Na het aanmaken van je account kan je meteen aan de slag. Door Create Story aan te klikken begin je meteen aan je eerste verhaallijn. Op het volgende scherm krijg je de mogelijkheid om je verhaallijn een naam te geven, en een korte omschrijving. In het volgende veld geef je je zoekterm in, waarrond je je verhaallijn wil creëren. Dit kan bijvoorbeeld je bedrijfsnaam zijn. Nadat de resultaten voor je zoekterm zijn verschenen kan je deze verslepen naar je verhaallijn of Story. Op die manier bouw je dus je verhaal rond het bepaalde thema op.

Het aanmaken van een verhaal is dus heel eenvoudig, maar de mogelijkheden met Storify zijn wel degelijk enorm. Zoals al gezegd kan je allerlei soorten media in je verhaal verwerken, zoals tweets, artikels, foto’s en video’s, maar bijvoorbeeld ook presentaties. Op die manier kan je je verhaal dus perfect boeiend houden.

Nadat je verhaal is aangemaakt, heb je de mogelijkheid om het meteen te publiceren en te delen via allerlei kanalen. Uiteraard kan je delen via sociale media en e-mail, maar je kan het ook embedden op je eigen site.

Met Storify Bookmarklet creëer je een link “Storify This” in je internetbrowser. Hiermee kan je de webpagina die je bekijkt toevoegen aan een Story die je eerder hebt aangemaakt. Ook tweets kan je toevoegen aan een Story. Een heel handige tool dus om je verhalen up-to-date te houden.

Executive Summary

Wat? Storify is een internetdienst die verhalen maakt uit diverse informatiekanalen
En? Het is na drie jaar al heel snel gegroeid, komende van een klein idee van een jonge Belg.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *