Sociale linkbuilding anno 2012: Online PR

Social linkbuilding = Online PR?


Zijn links nog altijd belangrijk om het algoritme van Google gunstig te stemmen? Ja. OK, moeten we dan gaan voor veel links? Niet noodzakelijk. En hoe pakken we dit vervelend zaakje dan best aan in 2012, want er is niemand die nog een link wil ruilen. Dit klopt.

Niemand zit te wachten om links te plaatsen, maar iedereen zit te wachten op iets dat hen interesseert. Win-win communicatie, maar de mailtjes die ik vandaag nog steeds ontvang om links te delen en te plaatsen zijn alles behalve win-win.

Ik haat individuele linkbuildingactiviteiten. Tenminste, als ze niet kaderen in een groter geheel, in een strategie. Campagnes die op voorhand enkel definiëren hoeveel links ze wensen, zijn verwenselijk.

Click to tweet!

“Ik wil 50 links, op term 1,2 en 3, naar deze pagina. Graag asap.”

Met een budget in het achterhoofd dat doet vermoeden alsof deze taak dient uitbesteed te worden richting India of China. Of nog erger, zonder budget.

Online PR = Sociale linkbuilding

Hier en daar hebben wij (en jullie dan waarschijnlijk ook) horen waaien dat sociale links stilaan ook in het Google algoritme terecht zijn gekomen. Het spreekt dus voor zich dat sociale media een belangrijke rol zullen gaan spelen in het linkbuilding 2012.

Om mijn punt te maken naar iedereen die een linkbuilding-campagne wil uitschrijven of zelf aanpakken, is het misschien goed dat we 2 technieken eens met elkaar vergelijken: linkbuilding en online PR (public relations):

Eerst PR, dat waarschijnlijk iets bekender is bij de meeste traditionele marketeers.

PR:

  • Een doelgroep bepalen
  • Lijst van contacten opbouwen/samenstellen (journalisten, schrijvers, …)
  • Uitwerking van het persbericht
  • Versturen en/of persvoorsteliing, (incl. voor en nazorg)
  • Meten van het succes

en dan nu sociale linkbuilding (online PR?):

  • een doelgroep bepalen
  • aan de hand van persona’s en sociale media research (vele gratis tools kunnen hierbij helpen) kan je nagaan wie er in deze topics geïnteresseerd is (over praat): deze sociaal geïnspireerden kunnen over jou praten.
  • Elk van deze persona’s kan je via verschillende invalshoeken benaderen met iets wat hen specifiek interesseert. (Ipv plaats een link naar mijn pretpark, 5x een persoonlijk fo bedrijfsvoordeel te verkrijgen voor het beste artikel rond topic x)
  • versturen van deze boodschap in de sociale wereld (op velerlei manieren)
  • Meten van succes

Niet zo erg verschillend, lijkt me. En als je het zo kadert  zal de tijdsbesteding bij online pr campagnes een stuk complexer zijn als de traditionele pr campagnes. Het verschil zit vooral in het de wijdverspreidheid van de (burger)journalisten (en de verschillende persona’s) daar waar bij traditionele de journalisten vaak voor jaren dezelfde zijn/blijven.

Uiteraard kan bovenstaande aangevuld worden met guestblogging en andere link verrijkende initiatieven. Succes  met het bouwen van sociale links, met uw online pr campagnes! En vooral met het ‘expectation management’ stuk. Dit is op geen enkele manier te vergelijken met klassieke advertising indien we praten over schaal en snelheid. Als we praten over return op termijn daarentegen…

Executive Summary

Wat? Is linkbuilding anno 2012 hetzelfde als online PR?
En? Juist Ja Juist! Online PR!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *