Social networking sites als marketingkanaal

sociale netwerkenEen studie van Microsoft Digital Advertising Solutions en Metrixlab toont aan dat 70% van de Amerikanen met een ouderdom tussen 15 en 34 actief participeren in social networking sites. 70%! Als social networking sites à  la Facebook, of een voorbeeldje van wat dichterbij netlog, een nieuwe manier is om vrienden te maken en te ontmoeten, kan het ook een nieuw marketingkanaal zijn voor de marketeers onder ons. Beide voorbeelden maken gebruik van contextgevoelige advertentienetwerken à  la Google adsense. Facebook heeft daarnaast ook een eigen ‘facebook flyer’ self-service advertentiemodel. Netlog daarentegen werkt ondermeer met Belgacom skynet voor het vullen van advertentieruimte.

OK, de invulling is nog niet perfect, maar het potentieel is er des te meer. Zeker als je weet dat zulke sociale network sites beschikken over een profiel dat ondermeer het geslacht en de ouderdom kent. Laat dat nu iets zijn wat Google niet heeft. Maar, ik kan me inbeelden dat zij een zeer accurate profielschets van je kunnen maken in functie van je zoekgedrag. Zeker als je een Google-account hebt. De kracht zit ’em opnieuw in de technologie, IT en marketing samenbrengen (heb ergens gelezen dat dat de toekomst is ;-)), je vrienden advertenties tonen waarop jijzelf hebt geklikt, waardoor je een soort voorkeurstem uitbrengt voor deze advertentie. Dit is ‘behavioral targeting’ over verschillende profielen heen, net zoals Google experimenteert met ‘behavioral targetting over verschillende zoektermen heen. Dit werd aangetoond door een collega enkele weken geleden in deze post.

Adverteren op zulke social netwerken heeft ook ongetwijfeld een keerzijde, zijnde dat je vaak te maken hebt met een niet zo bemiddelde doelgroep. Perfect voor branding, minder voor direct sales. Maar daar zullen consumer products niet mee inzitten. Pringles, Coca-Cola, en lifestyle producten à  la jeans (Gapstar) kunnen hier perfect mee aan de slag lijkt mij. Wat wel me wel verbaasde in deze studie is dat zo’n 23% commentaar geeft op reclame en dat 25% het zou doorsturen naar vrienden. Nu ja, beter dan word-of-mouth marketing bestaat er niet (op korte afstand gevolgd door zoekmachine optimalisatie en zoekmachine advertenties)

Andere cijfers uit de studie:

– 23% van de gebruikers van sociale netwerken geeft commentaar op reclames; een kwart stuurt reclame door naar een vriend
– 60% van de consumenten is bereid om content van een sponsor toe te laten op hun persoonlijke pagina
– 64% bezoekt websites om verder uit te zoeken wat ze hebben gelezen op de space van een vriend
– 43% heeft de persoonlijke space van een merk bezocht en 16% heeft al eens een dialoog gevoerd met de persoonlijke space van een merk.
De studie bevat ook enkele aanbevelingen voor adverteerders:

– De motivaties van de consument voor het gebruik van netwerken begrijpen
– Het merk profileren
– Goede conversatie opzetten en onderhouden
– Deelnemers aan het woord laten
– Online pleitbezorgers van het merk herkennen
– Het gedrag van een goede sociale netwerker vertonen
waarvan participatie, het uitlokken van een conversie (review, opmerking, email achterlaten) het belangrijkste is. Opnieuw komt hier conversie optimalisatie op de proppen.
Social netwerken moeten m.i. sterk gaan werken aan het mogelijk maken van de boodschap, de advertenties groep per groep, one-to-one te kunnen brengen en testen!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *