Social media campagne in plaats van een staking

Stel, je werkt bij de Nationale Belangengroep Onthaalouders. En stel, je krijgt regelmatig klachten van die onthaalouders omdat hun statuut niet goed is. En dus krijg je de opdracht om te bekijken hoe je het bestaande statuut van de onthaalouders op de agenda van de politici kan krijgen. Hoe pak je dit dan aan? Een eerste mogelijkheid is natuurlijk om alle onthaalouders op te roepen tot een nationale staking. Het zal waarschijnlijk wel werken, maar het kost de maatschappij ook veel geld en het brengt veel problemen met zich mee. ‘The Buzz Company‘ bedacht daarom een andere oplossing: een grote sociale media campagne, die de aandacht van de politici moet trekken.

Het doel van de campagne

Het doel van de campagne is even gedurfd als ambitieus: het statuut van de onthaalouders laten veranderen door de bevoegde mensen (lees: politici). Geen eenvoudige opdracht, maar mits een goed concept is het zeker niet onmogelijk. Om dit einddoel te bereiken moet er druk komen op de bevoegde instanties, en moet er een maatschappelijke discussie op gang gebracht worden over dit probleem.

Het concept van de campagne

Wat als er geen onthaalouders waren

Het concept van de campagne is eenvoudig maar creatief: “wat als er geen onthaalouders waren?“. Dit is creatief uitgewerkt via een aantal filmpjes. We zien bijvoorbeeld een wielrenner die blij is dat hij het statuut van bediende heeft gekregen, maar omdat onthaalouders dat statuut nog niet hebben moet hij zijn kinderen mee op de rug nemen tijdens het wielrennen. In een ander filmpje zien we een dakwerker die zijn kind mee op het dak neemt… en het er ook per ongeluk van af stoot.

http://www.youtube.com/watch?v=A7evt-t2HTA

Deze filmpjes zijn natuurlijk nog maar het begin. Er is daarnaast ook een Facebook pagina, een Twitter pagina en een website die als centraal startpunt dient. De filmpjes en de sociale media pagina’s moeten verkeer naar de website brengen. Op de website zelf komen regelmatig nieuwe artikels en getuigenissen te staan om de campagne kracht bij te zetten. Het uiteindelijke doel van de website is dat de bezoekers een petitie pagina ondertekenen. Met die petitie pagina kan de Nationale Belangengroep Onthaalouders vervolgens naar onze politici stappen.

3 stappen die leiden tot conversies

Deze hele campagne is opgedeeld in 3 stappen, met als uiteindelijke doel het opbrengen van conversies

1. Informatie en sensibilisering:

Via de website, Twitter en via Youtube filmpjes worden mensen op de hoogte gebracht van dit maatschappelijk probleem. Getuigenissen van onthaalmoeders op de website en op Youtube ondersteunen dit.

2. Bereiksopbouw

De Facebook pagina moet likes en fans opbouwen en de discussie op gang trekken door het delen van relevante artikels die op de website verschijnen en door het stellen van vragen via polls. Op die manier wordt een groter bereik opgebouwd.

3. Conversies

Dit alles moet uiteindelijk leiden tot conversies, mensen moeten de petitie pagina op de website ondertekenen.

LBC-NVK gaat aan de haal met het concept

Volgens de website van The Buzz Company heeft LBC-NVK (de organisatie achter de Nationale Belangengroep Onthaalouders) besloten om de sociale media campagne op eigen houtje te lanceren, zonder hun toestemming en zonder enige vergoeding. Het filmpjein dit artikel is een origineel filmpje van The Buzz Company, LBC-NVK heeft van deze filmpjes eenvoudigweg enkele alternatieven gemaakt met hetzelfde concept.

De aanpak van LBC-NVK lijkt niet fantastisch te werken, op de Facebook pagina is er amper enige interactie te merken. Dit is vooral voor de onthaalouders erg jammer!

Executive Summary

Een sociale media campagne in plaats van een staking
The Buzz Company bedacht een creatieve sociale media campagne die de aandacht van onze politici moet trekken naar het statuut van onthaalouders. Een nationale staking werd op die manier vermeden!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *