Snelheid en volume belangrijk voor Google News

Google News is voor vele nieuwssites en blogs een bijkomende bron van organisch zoekverkeer. Maar om hier een goede ranking te krijgen, moet je net zoals bij de algemene zoekresultaten, goed scoren op een aantal criteria. Uit een recente update van een patentaanvraag van Google blijkt dat het algoritme dat de ranking in Google News bepaalt, uit 13 criteria bestaat. Computerworld kon het document bemachtigen. Dit zijn de 13 criteria.

1. Volume van artikels

Hoe meer artikels je schrijft, hoe hoger de kans dat een artikel hoger zal scoren in de zoekresultaten. Met deze parameter worden dus vooral grote redacties bevoordeeld, die een groot volume aan artikels kunnen produceren.

2. Lengte van het artikel

Deze parameter bevoordeelt de lengte van het artikel. Schrijf je als journalist of als blogger dus een langer artikel, dan is de kans groter dat je hoger zal verschijnen in de Google News resultaten.

3. De coverage van een bepaald topic

Hierbij is de dekking van een topic belangrijk. Het maakt de match tussen de dekking van een topic, met de volume aan artikels over dat specifieke topic. Ook hier weer worden grote redacties met lange artikels en grote volumes bevoordeeld.

4. The Breaking News Score

De Breaking News score hecht belang aan de snelheid waarmee het artikel gepubliceerd wordt. Is een bepaald topic trending, dan zal je hoger verschijnen naarmate je sneller je artikel online krijgt. Misschien wel het meest gecontesteerde criterium, want het zou slecht geïnformeerde redacties bevoordelen. Publish now, verify later.

5. Links naar je artikel

Een klassieke parameter, die ook voor algemene zoekresultaten geldt. Hoe meer links naar je artikel leiden, hoe hoger de score die je krijgt van Google.

6. Human opinion

Blijkbaar maakt Google gebruik van third party onderzoeken om na te gaan welke nieuwsbronnen de voorkeur uitdragen van het grote publiek. Hier gaat het dan niet enkel om de website van de nieuwssite, maar ook de algemene betrouwbaarheid van de media. Heeft een journalist een Pulitzer Prize gewonnen, dan zal dit meetellen in die Human Opinion.

7. Bereik en traffiek

Google houdt, niet zo verrassend, ook rekening met statistieken zoals het bereik en de traffiek dit de artikels aantrekken. Het doet hiervoor onder andere beroep op gegevens van Nielsen.

8. Grootte van de redactie

Een hele interessante parameter. Google houdt blijkbaar ook rekening met de grootte van de redactie. Het kijkt hiervoor naar dingen zoals de “about the author” sectie. Met deze parameter wil Google redacties belonen die veel personeel investeren in het zoeken naar kwalitatief nieuws.

9. Aantal nieuwsbureaus

Ook met deze parameter lijken grote nieuwsredacties in het voordeel te zijn.

10. Aantal originele benamingen

Ook een interessante parameter. Google zoekt blijkbaar naar het aantal originele benamingen, namen van personen plaatsen of organisaties in artikels. Indien het artikel zo’n originele benaming bevat, die andere artikels over hetzelfde onderwerp niet hebben, dan is dit voor Google een indicatie dat het om een originele nieuwsbron gaat.

11. Het bereik van de topics

Hier gaat Google het bereik van het aantal topics na waarover een bepaalde nieuwsredactie of blog schrijft. Hoe meer topics je als redactie kan behandelen, hoe beter.

12. Het wereldwijde bereik van de redactie

Ook hier weer worden de grote nieuwsagentschappen bevoordeeld. Hier kijkt Google immers naar het wereldwijde bereik van de artikels. Hoeveel likes, tweets, shares en dergelijk vanuit het buitenland hebben artikels van een bepaalde redactie gekregen?

13. Schrijfstijl

Als laatste criterium wordt ook de schrijfstijl van de auteur bekeken. Zaken zoals schrijffouten zijn dus niet bevorderlijk voor je ranking in Google News.

Executive Summary

Ranking Google News
Een update van een patentaanvraag van Google legt de 13 criteria voor de ranking in Google News bloot.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *