SEO label een lege doos?

Het CMS Congres van CMS-Channel op 19 oktober jongstleden werd door SEM bedrijf Extenseo aangegrepen om een SEO label te lanceren dat de kwaliteit van Content Management Systemen (CMS) scoort. Het bedrijf slaat hiervoor de handen in elkaar met de European Web Association (EWA), een op het eerste zicht imaginaire organisatie van academici en cms-experten. Wij van Zoekmachine Marketing Blog vatten voor u de reacties uit de industrie samen.

Het label richt zich tot iedereen die in ons land CMS-oplossingen bouwt en aanbiedt. Het SEO- label wil software huizen attent maken op de noodzaak van zoekmachinevriendelijke CMS-systemen. Bovendien moet het label voor marketeers een leidraad zijn wanneer zij gaan shoppen voor een nieuw systeem voor hun website.

Het concept van een SEO label voor een zoekmachine-vriendelijke cms is waardevol, al doet de uitwerking ervan hier en daar wenkbrauwen fronsen. De criteria waarop de CMS systemen worden getoetst zijn voor de meeste webmasters en experten een evidentie. Zij vinden het opstellen van een dergelijke checklist niet meer of minder dan het intrappen van een open deur.

Daarnaast rijzen twijfels over het prijskaartje dat aan het label is verbonden. De bijna vijfduizend Euro (€4750) is voor veel professionals nogal kort door de bocht, zeker als je weet dat elke nieuwe versie opnieuw gescoord moet worden.

Enkele insiders stellen zich de vraag of dergelijk initiatief van een bedrijf uit de SEM-business wel betrouwbaar is. Extenseo slaat daarom de handen in elkaar met de European Web Association, een volgens sommigen dubieus en klaarblijkelijk haastig opgericht allegaartje van academici en CMS-experten. De webpagina van EWA (http://www.europeanwebassociation.eu/) is alvast weinig overtuigend, mede omdat het nalaat de eigen SEO raadgevingen te implementeren.

Wij van Zoekmachine Marketing Blog pleiten voor een Europees samenwerking tussen federaties, academici, webmasters en ondernemingen uit de CMS en Search Marketing business om een dergelijk waardevol initiatief de nodige geloofwaardigheid te schenken.

OniSystem 3.0, het CMS van het Brusselse agency OX2, is de eerste om het SEO-label te mogen dragen.

Executive Summary

Het CMS Congres van CMS-Channel op 19 oktober jongstleden werd door SEM bedrijf Extenseo aangegrepen om een SEO label te lanceren dat de kwaliteit van Content Management Systemen (CMS) scoort. Het bedrijf slaat hiervoor de handen in elkaar met de European Web Association (EWA), een op het eerste zicht imaginaire organisatie van academici en cms-experten. Wij van Zoekmachine Marketing Blog vatten voor u de reacties uit de industrie samen. […]

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *