SEO en segmentatie van webpagina’s

Google webpage segmentsOnlangs werd aan Google een patent toegekend dat omschrijft hoe een webpagina wordt gesegmenteerd voor analyse en hoe het verkregen inzicht van de pagina in kwestie bijdraagt aan de rangschikking van de natuurlijke zoekresultaten.

Afhankelijk door de positionering van content, zal een webpagina m.a.w. dus een hogere of lagere Google pagerank krijgen. Het uitgereikte patent geeft veel meer informatie weer over zoekmachine optimalisatie, specifiek over de manier waarop de componenten van webpagina’s geïnterpreteerd worden en hoe deze informatie gebruikt wordt voor het bepalen van rankings.

Hoe analyseert Google de content van een webpagina ?

De meeste websites bestaan uit een aantal standaard componenten: een header en een footer, een navigatiesysteem, een body, advertenties, enz. Maar niet elke  component is even bepalend voor een goede positie in de natuurlijke zoekresultaten. De content van de hoofdinhoud van een website is bijvoorbeeld veel belangrijker voor Google dan content die wordt getoond in footers of advertenties.

Google bekijkt voornamelijk de HTML-code van een pagina en creëert ook een visuele simulatie, waarbij de locatie en het belang van de verschillende elementen op de pagina worden ingeschat.

Wat analyseert Google exact in de verschillende pagina-elementen?

Link analyse

Links wegen niet allemaal even zwaar door. De invloed van een link in de hoofdinhoud zal groter zijn dan die van een link in de footer-sectie van de pagina.

Tekst analyse

Het belang van tekst op een webpagina wordt beoordeeld aan de hand van de locatie. Als een specifiek keyword verschijnt in het belangrijkste contentgebied of in de titel (H1), dan zal de pagina mogelijk hogere resultaten behalen in de zoekresultaten dan wanneer een keyword onderaan de pagina staat.

Afbeelding captioning

Tekst in de buurt van een afbeelding is belangrijk. Het beïnvloed zowel de ranking voor afbeeldingen als voor tekst.

Aanmaak van snippets

Een snippet is een korte beschrijving van 2 regels die in de zoekresultaten wordt weergeven onder de link naar de website in kwestie. Voor de constructie van de snippet maakt Google meestal geen gebruik van de meta descriptiontag (beschrijving geplaatst in HTML-code in de <title> tag). Google genereert de snippet op basis van de van de tekst die het meeste relevant is voor het opgegeven zoekwoord.

Queromedia Snippet

Conclusie

Het patent voorziet dus een aanzienlijke hoeveelheid informatieve details over hoe Google de verschillende delen van pagina’s zou kunnen interpreteren. Zorg dus niet alleen voor relevante keywords, maar ook voor geoptimaliseerde pagina-opbouw, zodat je keywords in de juiste pagina-elementen worden weergegeven.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *