SEO en domain name

Domain names zijn de basis van SEOWebsites schieten als paddenstoelen uit de grond. Wanneer bedrijven een pagina opzetten staan ze voor een moeilijke keuze: welke domain name gaan ze kiezen? Een branded domain name of een domain name die gericht is op zoekwoorden?

Branded domain name

Een branded domain name is de naam van een merk, gevolgd door .be of .com. Zo’n naam is kort waardoor mensen die makkelijk kunnen onthouden. Het nadeel is dat het geen zoekwoorden bevat. Hierdoor moeten ondernemingen extra inspanningen leveren op vlak van content om een goede ranking op Google te krijgen voor de voornaamste zoekwoorden in de sector.

Domain name gericht op zoekwoorden

De andere optie draait dan weer volledig rond zoekwoorden. In plaats van enkel de brand in de domain name te zetten, kan je ook zoekwoorden toevoegen. Dit heeft een groot voordeel voor SEO optimalisatie zodat je sneller een goede ranking op Google krijgt.

Onze keuze?

Voor de website van een merk is een branded domain name bijna altijd de beste optie op lange termijn. Je kan de url makkelijker verspreiden en mensen zullen hem snel onthouden. Sterke merken hebben bijna allemaal een branded domain name: Apple.com, Mashable.com of Queromedia.be.

Voor korte acties en promoties kan je dan weer opteren voor een domain name met de belangrijkste zoekwoorden. Dit geeft een voordeel op korte termijn voor SEO, wat ideaal is voor korte termijn doelen.

In onderstaand filmpje geeft Matt Cutts van Google zijn mening over de kwestie. Volgens hem hangt je keuze inderdaad af van je doelen. Toch heeft hij een duidelijke voorkeur voor een branded domain name. Hij gaat zelfs Google mogelijk nog verdere stappen gaat ondernemen om zoekwoorden in een domain name minder belangrijk te maken.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *