SEO Copywriting voor dummies

seo copywritingWil je een eigen blog maken over je hobby of je werk? Of heb je al een blog, maar trek je amper bezoekers aan? QueroMedia heeft voor jou een guide opgesteld die je zal helpen om aan de hand van een paar eenvoudige trucs meer bezoekers aan te trekken. Hoe? Met SEO Copywriting!

SEO copywriting is nog steeds copywriting en niet louter SEO. Je content moet met andere woorden relevant zijn voor je bezoeker. Het is essentieel voor een copywriter om een vlot leesbare tekst te schrijven die duidelijke en interessante informatie overbrengt. Pas dan kan je SEO technieken toepassen om je blog niet enkel interessant te maken voor je bezoekers, maar ook voor de zoekmachines. Onthoud dus: eerst de website bezoeker, dan de zoekmachine!

De volgende technieken zullen aan bod komen in deze post: title tags, internal linking, meta tags, alt tags, url structuur, keywords, de omgekeerde piramide en de content kalender.

SEO Copywriting technieken

Voor de beste resultaten: combineer een aantal technieken! Dit zal je content én je SEO ten goede komen.

1. Title tags

Je titel is één van de belangrijkste elementen van je SEO copywriting strategie. Niet alleen trekt een goede titel de aandacht van je bezoekers, het laat de zoekmachines ook weten waar ze het meeste belang aan moeten hechten. Bovendien zijn title tags één van de ranking factoren.

Plaats dus je belangrijkste keywords of key phrases in je titel zonder dat ze de leesbaarheid en relevantie van je content in het gedrang brengen. Een bijkomend voordeel van het gebruik van keywords in titels is dat ze vetgedrukt worden in de organische resultaten wanneer iemand op die zoekwoorden zoekt. Dit is trouwens ook zo wanneer het ingegeven zoekwoord ergens anders in de tekst staat en weergegeven wordt op de SERP. Hierdoor maak je dus meer kans om aangeklikt te worden en stijgt de CTR maar ook de waarde van je blogpost.

2. Internal linking

Internal linking dient niet enkel om de navigatie van je bezoekers te vergemakkelijken of je bezoekers naar een bepaalde pagina te leiden. Ook voor de zoekmachines is het handig aangezien zij dankzij die links de sitestructuur gemakkelijker kunnen lezen en een waarde voor je website kunnen bepalen. Door veel interne links te leggen, maak je ook duidelijk dat je veel waardevolle content aanbiedt. Het vertrouwen in je site stijgt en je trekt meer bezoekers aan. Hou er wel rekening mee dat je ankertekst van goede kwaliteit moet zijn, “klik hier” bijvoorbeeld is not done. Een goede ankertekst beschrijft de pagina waarnaar je verwijst en bevat liefst een goed keyword.

3. Meta tags

Hoewel de invloed van meta tags op je SEO nog niet heel duidelijk is, maken ze je content wel “meer visueel” voor de zoekmachines waardoor de kans om gevonden te worden groter wordt. Meta tags worden echter nooit getoond aan de bezoeker tenzij die de code van de webpagina opzoekt. Meta tag descriptions daarentegen, kunnen wel in de zoekresultaten verschijnen en worden ook gebruikt door “crawlers”. Wanneer je hierin een belangrijk keyword opneemt, dan verschijnt dat woord vetgedrukt in de resultaten wanneer een bezoeker hetzelfde keyword gebruikt tijdens een zoekopdracht. Let er wel op dat Google niet altijd je meta description zal gebruiken. In sommige gevallen wordt er een stuk tekst getoond waarin die bepaalde/dat bepaalde zoekwoord voorkomt.

4. ALT tags

ALT tags zijn tags die je geeft aan afbeeldingen: ze beschrijven de afbeeldingen aan zoekmachines. Wanneer iemand bijvoorbeeld in Google afbeeldingen zoekt op een keyword dat jij in je ALT tag hebt gebruikt, dan zal je afbeelding verschijnen in de resultaten. Een extra manier dus om bezoekers naar je site te trekken maar ook het belang van afbeeldingen weer te geven.

5. URL structuur

Een URL bevat bij voorkeur 3 tot 5 woorden. Gebruik dus woorden die het onderwerp van de bestemmingspagina duidelijk vermelden. Onderzoek heeft ook uitgewezen dat korte URL’s dubbel zoveel bezoekers krijgen dan lange. Bovendien is een korte URL veel gemakkelijker te onthouden. Vermijd hoofdletters aangezien de meeste gebruikers kleine letters gebruiken tijdens zoekopdrachten. Ook URL’s bestaande uit allerlei vreemde tekens en cijfers kan je best vermijden.

6. Keywords & keyword densiteit

Waarschijnlijk is het je al opgevallen dat er in deze tekst willekeurig woorden vetgedrukt staan? Wees gerust, dat is niet willekeurig. Wanneer je die woorden in de Google Keyword Tool opzoekt, zul je merken dat die hoog scoren wat betreft “SEO juice”. Neem dus regelmatig goede keywords op in je content en plaats die vetgedrukt zodat de zoekmachine ze opmerkt. Natuurlijk moet je hier niet in overdrijven (“Keyword stuffing”) aangezien je tekst dan gekunsteld overkomt en waarschijnlijk moeilijk leesbaar wordt.

Google is trouwens allergisch voor keyword stuffing en kan je daarvoor bestraffen door je website een lagere Google ranking te geven. Dat is wat we net willen vermijden, niet? Ga enerzijds af op je gevoel! Komt de tekst gekunsteld over of leest hij natuurlijk en vlot? Anderzijds kan je de keyword densiteit checken: het percentage waarin dat bepaalde zoekwoord voorkomt in verhouding met het totaal aantal woorden van de tekst. Een ongeschreven regel luidt dat het beste is om zo’n 5 keywords afwisselend te gebruiken in je tekst en de keyword density te beperken tot maximaal 5%.

Lees dus grondig je tekst na en plaats je in de schoenen van de lezer. Komt de tekst natuurlijk over? Leest de tekst vlot? Welke intenties heeft de tekst? Het kan eventueel handig zijn om vooraf een keywordlijst op te stellen in verband met je onderwerp.

7. De omgekeerde piramide

Een minder technische truc, maar toch belangrijk: de omgekeerde driehoek. Dit houdt in dat –net zoals in persberichten- de belangrijkste informatie en keywords bovenaan staat. Op die manier wordt de aandacht van de lezer gemakkelijker behouden. Vermijd ook zoveel mogelijk “below the fold” informatie. Dit houdt in dat zoveel mogelijk informatie bovenaan moet zodat de lezer niet naar onder moet scrollen (fold).

8. Content kalender

Een laatste techniek die we bij QueroMedia toepassen, is het gebruik van een zogenaamde “content kalender”. Dit is een handige tactiek om op lange termijn je SEO te optimaliseren. Dankzij de kalender kun je namelijk je content beter op elkaar afstellen, relevanter maken en meer continuïteit in je posts brengen. Je zal dus veel gerichter kunnen schrijven naar je bezoekers toe!

Heb je nog vragen over SEO copywriting? Laat het ons dan zeker weten, we helpen je graag op weg!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *