SEO: 4 tips van de Google Panda Update

De Google Panda is de grote vijand van content farm
Vorige week is de Google Panda update geland in Europa. De gevolgen van de update lijken beperkt, maar toch heeft Google de SEO-wereld nogmaals wakker geschud. Google zit niet stil en probeert voortdurend zijn zoekresultaten te verbeteren!

Wij zetten de ‘best practices’ binnen SEO voor jou op een rijtje. Door je aan eenvoudige regels te houden wordt je website bijna immuun voor de negatieve gevolgen van Google’s updates.

Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit

Een ranking op Google mag nooit een doel op zich worden, aangezien ze geen waarde heeft. Je klanten en mogelijke conversies moeten centraal staan. Voor content geldt: schrijf niet alleen voor een zoekmachine, maar ook voor de lezers.

Goede keywords zorgen voor een hoge ranking in Google. Maar je moet er natuurlijk voor zorgen dat mensen je artikels ook echt willen lezen. Content farms creëren echter vaak zeer veel content met relevante zoekwoorden aan een lage kwaliteit. Die zijn de grote vijand van Google Panda. Google is niet opgezet met die vorm van SEO en zal zijn algoritmes blijven uitvoeren tot het tevreden is met de getoonde resultaten.

Meer advertenties zorgen voor minder inkomsten

Een website vol advertenties is niet aangenaam voor de gebruiker. Vaak staan ze dan nog zo opgesteld dat je tijdens het surfen minstens één maal per ongeluk klikt op een ongewenst aanbod.

Google pakt dit probleem nogmaals aan met de Google Panda Update. Sites die teveel advertenties hebben ten opzichte van waardevolle content zullen minder goed scoren op Google. Een lagere Google ranking zorgt meestal voor minder bezoekers en minder bezoekers resulteert in minder opbrengsten.

Een website met overdreven veel banners

Beperk je advertenties en zorg dat je website zo gebruiksvriendelijk mogelijk is!

Vergeet de robot niet!

Natuurlijk zijn er oplossingen om je slechte content te verbergen van de zoekmachines. Als je merkt dat je website slechte content en goede content mixt kan je een tag toevoegen aan de slechte content waardoor Google deze negeert:

<meta name=robots content=noindex></meta>

Hiermee geef je Google het signaal dat de pagina niet bezocht moet worden door crawlers en ook niet in de zoekresultaten moet voorkomen.

White hat SEO zal niet veranderen

De belangrijkste les die de Google Panda ons heeft geleerd is de waarde van solide white hat SEO. Gray hat en black hat technieken zullen voortdurend in het vizier van Google blijven en het risico lopen ooit een Panda of een ander moordlustig algoritme te irriteren.

White hat houdt in dat je content maakt die je merk ondersteunt en die de lezers ook echt willen zien. Daarnaast ga je je concentreren op een duurzame aanwezigheid in zoekmachines (voor Europa lees Google) door je aan Google’s regels te houden.

Hoewel grey en black hat betere resultaten halen op korte termijn, hopen we dat de meeste merken kiezen voor de veiligheid van hun online imago op lange termijn.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *