Schrijft Microsoft de display advertentiemarkt met aQuantive af?

De Microsoft online divisie laat weten dat ze de goodwill van 6,2 miljard dollar op aQuantive afschrijft. aQuantive, gekocht door Microsoft als reactie op een consoliderende display advertentiemarkt in 2007 voor zo’n slordige 6.3 miljard dollar. Destijds de grootste aankoop van Microsoft ooit. De aankoop was ongetwijfeld ook ingegeven door de aankoop van Doubleclick door Google en de toen nog zeer mooie Yahoo-plannen, dat net RightMedia van de markt had geplukt. Schrijft Microsoft de display advertentiemarkt af?

Google integreerde Doubleclick in het Adsense-netwerk, met alle z’n contextuele voordelen. aQuantive, wiens focus services & design was, had niet dat netwerk en het uitbouwen bleek niet zo simpel.  Niet dat Microsoft stil heeft gezeten in de online divisies uiteraard: Bing is (in de US) sterk gegroeid (gebruik en omzet), Microsoft heeft een aantal mooie samenwerkingen opgezet met o.a Yahoo, WPP en App Nexus (real-time ad placement, geruchten doen de ronde dat Microsoft erg geinteresseerd is in App Nexus).

En laten we niet vergeten dat Microsoft een jaar geleden (de tijd gaat snel) Skype kocht voor 8,1 milard dollar, waarvan over het algemeen positieve signalen te horen zijn. De gooi naar de display markt is voorlopig dus niet gelukt, al zal lMicrosoft ongetwijfeld andere (Xbox?-) pogingen ondernemen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *