Reeds 3% van Belgische reclame voor internet

Een nieuwe Belgische industriekoepel onder de naam DMA (Digital Media Association) meldt dat zo’n 3% van de totale jaarlijkse reclameuitgaven in België aan online reclame wordt besteed. Elk jaar komt daar een klein beetje bij, want de klassieke reclame-media blijven dominant in ons land.

Tussen januari en september van dit jaar ging zo’n 28 miljoen euro of 1,4% van het totale reclamebudget naar online reclame, 36% ging naar televisiereclame, 11% naar radioreclame en 25% naar reclame in kranten. In het cijfer voor internetreclame zijn banners en dergelijke opgenomen, maar wordt geen rekening gehouden met nieuwsbrieven en dergelijke. Ook pay-per-click advertenties en inkomsten uit zoekmachine marketing zijn niet in de resultaten opgenomen. Door extrapolatie van deze resultaten komen ze uiteindelijk op een cijfer van om en bij de 3%.

DMA verwacht dat online reclame voor het volledige jaar 2006 goed zal zijn voor 42 miljoen euro en dat in 2007 het aandeel zal groeien tot boven de 3% (te vergelijken met het reclamebudget van vrouwenbladen in België).

DMA stelt zich als doel internetreclame correct te vertegenwoordigen in verschillende studies en roept dan ook alle verkopers van reclameruimte op het internet op zich bij hen aan te sluiten. Hun meting zal in de toekomst wekelijks gebeuren en de resultaten zullen gepubliceerd worden via het CIM.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *