Rasmussen, ex Google Wave, werkt aan nieuwe Facebook sociale zoekmachine

Facebook heeft ex-Googler Lars Rasmussen aangetrokken om de zoekmachine van Facebook te verbeteren. Lars werkte destijds aan het revolutionaire, maar niet echt gelukte project Google Wave. Eerder nog was hij medeoprichter van een mapping softwarebedrijf dat opgekocht werd door Google om Google maps in de markt te zetten.

Facebook heeft al een zoekmachine, voornamelijk om personen op te zoeken, maar toegegeven het is verre van een google-machine. Lars zou nu een twaalftal softwareontwikkelaars leiden om deze zoekfunctie te verbeteren met als voornaamste doel beter te kunnen zoeken in de content binnen facebook. Al de artikels, maar ook video’s en foto’s.

 

Het zou twee belangrijke voordelen moeten opleveren voor Facebook:

  • de gebruikers moeten facebook niet verlaten om iets op te zoeken op Google
  • Facebook zou adwords-like advertenties op deze zoekopdrachten kunnen verkopen.

Wat Google probeert te doen met Google plus en deze inhoud te verwerken in de ‘normale’ zoekresultaten, dat is wat Facebook sowieso zou doen. Alleen maar relevant resultaten van al dan niet geconnecteerde vrienden. Tegelijkertijd de reden waarom Facebook de inhoud van zijn gebruikers afschermt van Google. Op termijn moet dit uitgroeien tot een sterke gestructureerde, maar bovenal persoonlijke zoekmachine.

en Microsoft?

De nieuwe facebook-zoekmachine gekoppeld met de Microsoft Bing zoekmachine zou wel eens de test met de Google plus zoekmachine kunnen doorstaan. De inkomsten die Facebook uit dergelijke machine zou kunnen halen zijn, bekijk de inkomsten van Google, vanzelfsprekend immens. Wanneer we deze nieuwe zoekmachine mogen verwachten blijft een misterie.

Executive Summary

Wat?Facebook verbouwt zijn zoekmachine tot een social search engine (sociale zoekmachine)
En?Vele voordelen voor gebruikers én marketeers…

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *