RadiumOne: Sociale retargeting

social_retargetingRadiumOne een recent gelanceerd advertentienetwerk, analyseert de sociale interacties (delen van links via URL-verkorters, delen van foto’s, status updates, blog posts en video’s) van online gebruikers om relaties en op interesse gebaseerde groepen te creëren die kunnen gebruikt worden om sterk gerichte merkadvertenties te tonen.

Het advertentienetwerk komt van ondernemer Gurbaksh Chanal, een gevestigde waarde in de advertentiesector. Chanal verkocht in 2007 het advertentienetwerk BlueLithium aan Yahoo voor $300 miljoen cash. Op dat moment was BlueLithium het 5e grootste advertentienetwerk in de VS en het 2e grootste in het VK.

De benadering van beter gerichte reclame van RadiumOne is afkomstig van sociale data waarbij het proces van ‘social retargeting’ wordt gebruikt. RadiumOne zal dus sociale interacties analyseren om segmenten van gebruikers te creëren, namelijk ‘sociale clusters’, die elkaar kennen en in hetzelfde geïnteresseerd zijn. Deze groepen zullen het bedrijf helpen om advertenties te tonen op basis van de al dan niet overeenstemmende kwaliteiten en interesses van een individu met die van het bestaande klantenbestand van een merk. Wanneer een gebruiker dus dezelfde interesse (een raakvlak) heeft als een bepaald bedrijf, zal die gebruiker advertenties te zien krijgen van dat bedrijf. Wanneer hij geen raakvlak heeft met het bedrijf, zal hij geen advertenties te zien krijgen.

RadiumOne is zo zekervan zijn benadering dat het een volledige terugbetaling van de campagne belooft wanneer het de resultaten van concurrenten niet zou overtreffen. Marketeers en merken zijn waarschijnlijk enorm geïnteresseerd in deze benadering en als de technologie zijn hoge verwachtingen kan inlossen (van o.a. hogere conversie rates), zullen we opnieuw veranderingen doorgaan op de zoekmarkt. RadiumOne, one to watch!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *