Personalized Google Ads

In de blogosfeer gonst het van de geruchten rond het gepersonaliseerde zoeken van Google. Op de persoonlijke weblog van Wiep Knol is een leuk experimentje uitgewerkt. Aan de hand van je zoekopdrachten worden gepersonaliseerde advertenties getoond. Toch even testen of deze functie in België ook geactiveerd is.

Tja, het is de periode van de koopjes: (klik op de images om ze te vergroten)
koopjes 1

Oh ja, ik zoek nog een vakantiehuisje in la bella Italia:

vakantiehuisjes italie

En wat gebeurt er als ik terug koopjes zoek?
koopjes 2

Dat zijn 4 gepersonaliseerde ads op de eerste pagina! Google koppelt dus binnen dezelfde sessie zoekopdrachten op een slimme manier aan mekaar. Het wordt dus alsmaar belangrijker om in de opbouw van advertentiecampagnes rekening te houden met gepersonaliseerde search.

Zoals je ziet, ben ik niet eens ingelogd via iGoogle. Hoe de personalisatie juist in zijn werk gaat, verklaart Google zelf in een berichtje op SearchEngineLand:

“What you´re seeing is that we look at the user´s previous query and see how well it intersects with the current query. If it´s significant, we´ll use it to help targeting on the current query. We simply look at what´s in the referring URL (every time you load a web page, the HTTP header includes your previous URL as the “referrer”).”

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *