Overname DoubleClick door Google goedgekeurd

Eind maart 2007 bracht Google al een bod van 3,1 miljard dollar uit op DoubleClick, wereldwijd specialist in webadvertising. Daarmee overboden ze ruim mededingers als Microsoft en Yahoo!. Als snel volgde er protest van Microsoft, dat vreesde dat Google hiermee een monopolie zou verkrijgen op online advertising.

De Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) kwam eraan te pas en vandaag oordeelde deze dat de overname van DoubleClick Google geen oneerlijk concurrentievoordeel oplevert. Met 4 stemmen tegen 1 is de uitslag zelfs vrij tot zeer duidelijk te noemen. Nu rest nog enkel de ongetwijfeld zwaardere opdracht voor Google en DoubleClick om ook de Europese Commissie, dat ook een onderzoek opende naar de overname, te overtuigen.

Groepen die zich bezighouden met privacyrecht op het internet blijven hun bedenkingen behouden over de potentieel gevaarlijke combinatie data die beide bedrijven verzamelen over ons online gedrag. De FTC oordeelde dat de diensten die Google en DoubleClick aanbieden elkaar aanvullen en niet dezelfde zijn. Er is met andere woorden geen sprake van oneerlijk concurrentievoordeel. Dit is trouwens niet de enige recente overname in de online advertising wereld. Microsoft kocht enkele maanden geleden aQuantive en Yahoo! nam Right Media over. De toenemende concurrentie zorgde voor overnamebedragen die een jaar geleden als onmogelijk werden beschouwd.

Op 2 april komen we te weten of de Europese Commissie (EC) de overname van DoubleClick door Google zal toestaan.

In een bericht op de Official Google Blog (“The FTC clears our acquisition of DoubleClick“) steekt Google z’n fierheid over de goedkeuring door de FTC niet onder stoelen of banken. Het officiële persbericht kan je hier vinden.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *