Op welke rots bouw jij je merk? Fans zijn de basis van je virale campagne


Iedereen kent Jezus wel, ongeveer 2000 jaar geleden startte hij de beste marketing campagne ooit (een al te populair marketing verhaal tegenwoordig). Door zijn boodschap enkel aan zijn 12 grootste fans te vertellen creëerde hij een sterke basis om zijn sterk merk, de Kerk, te bouwen. Deze aloude techniek is nog altijd bruikbaar in deze moderne tijd. Wij hebben wel het voordeel dat we sociale media hebben, waardoor we geen honderden jaren moeten wachten op echt resultaat.

Maar nu denk je waarschijnlijk ik ben Jezus niet, mijn vader is een gewone werkende mens en mijn baas zal niet blij zijn met een marketingplan dat pas resultaten zal leveren binnen honderd jaar.

Daarom heb ik een iets moderner voorbeeld. “The Wizarding World of Harry Potter” is een pretpark gebaseerd op de bekende Harry Potter boeken van J.K. Rowling. Om dit pretpark bekend te maken werd niet gekozen voor de traditionele campagnes die miljoenen kosten. Het nieuws werd enkel gedeeld met de 7 meest invloedrijke Harry Potter fans, door een investering van ongeveer $20.000 hebben ze meer dan 3.5 miljoen mensen bereikt. Het nieuws verspreidde aan een gigantische snelheid via Twitter, Facebook, blogs, … zonder dat het merk meer moest doen dan de hand te reiken naar zijn fans.

Maar weeral lijkt dit iets te zijn voor de ‘grote jongens’. Jezus is de zoon van God en Harry Potter kan toveren, een kleiner merk heeft geen kans om zoiets te doen. Niets is minder waard, ieder merk heeft fans die zonder vergoeding jouw merk willen ondersteunen. Je moet ze enkel vinden en de kans geven om iets voor jouw te doen. Zo heeft Nutella een paar hardcore fans , als ze bereid zijn een tattoo van een Nutella pot te zetten … willen ze misschien ook wel twitteren of bloggen over je merk.

Voor welke merken ben jij bereid een tattoo te plaatsen…?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *