Ook Yahoo! sluit deal met Amerikaanse krantenuitgevers

Na Google sluit ook Yahoo! een deal met krantenuitgevers in Amerika, voor een periode van 5 jaar. Yahoo! is met 7 grote krantenuitgevers, die samen 176 dagbladen uitgeven, overeengekomen ‘to share content, advertising and technology’. Het project richt zich vooral op HotJobs, de vacaturebank van Yahoo!. Yahoo! wil met de overeenkomst de positie van zijn vacaturesite in Noord-Amerika versterken.

De uitgevers kunnen personeelsadvertenties plaatsen op de vacaturebank van Yahoo! en Yahoo! gaat zoekfuncties voor de internetedities van de 176 kranten verzorgen. Verder is afgesproken dat de kranten technologie van Yahoo! gaan gebruiken om advertenties op hun internetuitgaven te plaatsen. Ook worden artikels uit die kranten verspreid op Yahoo! Local News, Yahoo! Search en andere search services. De kranten hopen op hun beurt met de samenwerking meer advertentie-inkomsten te genereren. De oplagecijfers van Amerikaanse kranten staan al tijden ernstig onder druk, vooral door het verlies van lezers aan media op het internet. Daardoor lopen de inkomsten uit de verkoop van advertenties sterk terug.

In de Verenigde Staten zetten uitgevers dus de eerste stappen in de richting van de online wereld. Een mooi voorbeeld van hoe print en online elkaar kunnen versterken. In ons land staan uitgevers hier nog heel weigerachtig tegenover. Denk maar aan het proces dat Copiepress, de vereniging van Franstalige en Duitstalige dagbladuitgevers, aanspande tegen Google in september.

Leave A Comment