Online reputatiemanagement: reactie van de Adecco-lijst bedrijven op het web

Volgens een lijst van De Partij van de Arbeid (PVDA), hebben een honderdtal bedrijven in België expliciet gevraagd aan Adecco om enkel echte Belgen te rekruteren. Gisteren ontstond hier een heuse media buzz rond. De bedrijven in het lijstje werden door Adecco aangegeven door de code BBB: Blanc Bleu Belge, een Belgisch koeienras.

Maar hoe reageren de betrokken ondernemingen eigenlijk op het internet? Vele van hen hebben een sterke online reputatie en communiceren met fans en klanten via Facebook of Twitter. Dit is natuurlijk een zeer moeilijke zaak en verschillende afwegingen moeten worden gemaakt. Wij zijn even op zoek gegaan naar enkele van de vernoemde bedrijven en bekijken hoe zij online communiceren over de kwestie (via online persbericht, Twitter of Facebook): Electrabel GDF Suez (Electrabel Distribution), Delhaize (Delhaize De Leeuw), Press Shop, G4S (Group 4 Maintenance), AB Inbev (Interbrew Belgium), Benetton en Adecco zelf. Niet alle bedrijven uit de Adecco-lijst zijn onder de loep genomen, alsook niet hun reacties via andere media.

Online reputatiemanagent Adecco

Adecco steekt op het web de kop niet in het zand. De wereldspeler in HR-oplossingen zet een persbericht op haar website met een reactie op de publicatie van de lijst. Ook op Twitter maakt het een verwijzing naar dit persbericht door middel van een link.


 
 
 
 
 
 
 

 

Online criscommunicatie van enkele betrokken bedrijven

De meeste vernoemde bedrijven die wij hebben onderzocht communiceren niet op het net, niet via een online persbericht op hun website en niet via de social media kanalen Twitter en Facebook. Electrabel GDF-Suez (Electrabel Distribution), Press Shop, G4S (Group 4 maintenace), AB Inbev (Interbrew Belgium) en Benetton publiceerden geen persbericht op hun website en communiceerden niet via Facebook en Twitter.

Van de onderzochte ondernemingen zijn het enkel Delhaize en C&A die online actie ondernmenen, hetzij in beperkte mate.

C&A plaatste op haar website een ‘Holding statement in de Adecco case’ en maakte hiernaar een link via Facebook.

 

 

Delhaize reageerde niet rechtstreeks, maar Delhaize Group publiceerde gisteren wel een persbericht op haar website getiteld ‘Het duurzaamheidverslag 2010 van Delhaize Groep presenteert de Groep’s meest recente stappen op zijn weg naar een meer duurzame ontwikkeling’ en schreef hierover een blog.

 

 

 

 

 

 

 Hoe moeten bedrijven online reageren?

Voor bedrijven is het steeds zoeken een manier van aanpak voor crisiscommunicatie. Je reputatie online rechthouden is nog een stapje verder, maar wordt steeds belangrijker. Wij raden bedrijven aan om tenminste een statement te formuleren. Dit hoeft niet noodzakelijk via Twitter of Facebook, maar is wel mogelijk via een online persbericht op de website.

Wat is jullie mening? Zouden jullie zwijgen of toch een online mededeling doen?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *