Online marketing blog: 5 extra tips voor succes! Deel 2

online_marketing_blog

In het eerste deel van de tips voor een goede online marketing blog, deelden we al 5 tips mee die van  online marketing blogs een succes kunnen maken. In deel 2 delen we nog eens 5 tips die ook op onze eigen blog gebruikt worden en welke hun succes al bewezen hebben. Deze tips kunnen voor alle soorten  blogs gebruikt worden, gaande van e-marketing blogs tot business blogs en zelfs kookblogs. Het implementeren van de onderstaande tips op uw blog, zal zeker en vast voor positief resultaat zorgen.

1. ‘Lees verder’

Je kent het wel. Je komt aan het einde van een artikel en daar staan dan alle tags verzameld die in dat artikel vermeld zijn. Alle tags linken naar andere pagina’s en de tags worden meestal voorgegaan door iets saais en eentonigs als ‘Lees verder’ of ‘Tags’. Maar die termen zijn veel te statisch. Nodig mensen uit om verder te lezen! Uit onderzoek is zelfs gebleken dat het aanpassen van ‘Lees verder’ of ‘Tags’ naar ‘Lees meer artikels over’ gezorgd heeft voor een stijging van de doorklik ratio met bijna 3% (zie voorbeeld).Lees_meer_tags

2. Keywords!

Het GOED gebruik van keywords is waarschijnlijk één van de meest belangrijke factoren voor een goede e-marketing blog. Door keyword research uit te voeren, behaalt u een voordeel op concurrenten en zal u uiteindelijk hoger scoren op zoekmachines. Een eerste tip is het zoeken van keywords met lage concurrentie. Vervolgens ga je onderzoeken wat voor trafiek je mag verwachten van nummer 1 rankings met dat keyword. De Google Keyword Tool is hiervoor een zeer sterke tool maar ook andere tools die trafiek schatten kunnen gebruikt worden. Dankzij zulke tools kan je dus nagaan met welke keywords je succes gaat hebben en met welke niet.

Wanneer je dan een keyword gevonden hebt met lage concurrentie maar dat toch voldoende trafiek ontvangt, kan je de concurrentie gaan analyseren. Heb je concurrenten met een gevestigde site met veel inbound links en een hoge pagerank? Dan wordt het moeilijk om goed te scoren voor dat keyword. Ga dus goed na met welke keywords je kan scoren! Dit kan je allemaal te weten komen via de Google Keyword Tool.

Eens je een keyword lijst opgesteld hebt, moet je je webpagina’s gaan optimaliseren door de gekozen keywords erin te verwerken. Optimaliseer meta tags, pagina titels (plaats keywords vooraan in je titels!) en de copy zelf door je keywords op gepaste wijze te gebruiken. Hou er dus rekening mee dat je keywords relevant zijn voor je copy.

Het volproppen van je tekst met keywords (keyword stuffing) en het onterecht gebruiken van keywords, keywords in een tekst plaatsen waar ze irrelevant zijn dus, is slecht voor je pagerank. Als Google dit ontdekt, kan je zelfs de Google Slap krijgen waardoor je uit de zoekresultaten verwijderd wordt.

Door keywords goed te gebruiken op je site en in meta tags, pagina titels en copy, geef je aan zoekmachines aan waar bepaalde pagina’s of je website in het algemeen over gaat. Op die manier kunnen zoekmachines je site positioneren voor bepaalde keywords.

3. Off page optimalisatie – linkbuilding

Off page optimalisatie bevat het genereren van links van derde partij websites. Linkbuilding verdient zeker en vast je aandacht want ook dat beïnvloedt je page rank. Bovendien heeft het nog andere voordelen. Zo kunnen mensen die op andere sites (die naar jou linken) aan het surfen zijn, door verschillende links op jouw website terecht komen.

Besteedt dus aandacht aan linkbuilding via artikel directories, website directories, blogs, social bookmarking sites en andere (gerelateerde) sites. Ook voor linkbuilding kan je een plan (zie editoriale kalender deel 1) opstellen. Op die manier zal je continu bezig zijn met het creëren van inbound links. Belangrijk is wel om eerst met keyword research te starten vooraleer aan linkbuilding te beginnen. Wanneer je site via keywords geoptimaliseerd is en je vervolgens een plan opstelt om links op de lange termijn op te bouwen, zal je merkbaar stijgen in de zoekresultaten.

4. Eigen domein

Wanneer je een blog op het web wilt plaatsen, gebruik je bij voorkeur een nieuw en eigen domein, bv. ‘www.onlinemarketingblog.be’. Het gebruik van een subdomein als ‘onlinemarketingblog.wordpress.com’ zorgt ervoor dat je blog verloren gaat in de massa want er zijn ondertussen onnoemelijk veel bloggers die gebruik maken van WordPress en andere subdomeinen.

5. Schrijf voor mensen, niet voor zoekmachines

Door content te schrijven voor mensen, die ze dan ook nog eens goed vinden, bouw je een publiek voor je blog op. Als mensen je site bezoeken en ze zijn geïnteresseerd in je content, zullen ze achteraf terugkeren naar je site. Wanneer je een bepaald publiek hebt, heb je ook een continue stroom van trafiek naar je blog/site. Bovendien zal je door goede content te verspreiden ook nieuwe mensen aantrekken want je schrijft dingen die mensen willen lezen. Wanneer de focus meer op zoekmachines ligt, zal de content niet optimaal zijn voor mensen en zal de copy eerder slecht dan goed bevonden worden. Webcrawlers controleren teksten ook op de beste gebruikerservaring. Schrijf teksten dus zoals je het zou vertellen.

Maak het voor mensen dan ook mogelijk om je content te delen. Integreer ‘Share-buttons’ voor sociale netwerken als Facebook, Twitter, LinkedIn, enzovoort. Op die manier verspreiden jouw bezoekers de content voor jou en vergaar je, zonder al te veel te hoeven doen, inbound links. Wanneer veel mensen teruglinken naar jouw content, zullen zoekmachines dit oppikken en je meer en meer gaan beschouwen als een betrouwbare bron binnen jouw vakdomein. En ook dat is goed voor je pagerank want autoriteit is één van de ranking factors van zoekmachines als Google.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *