Online en Offline reklame komen samen!

Google is de pionier, de eerste die online en offline reclame zal gaan combineren.
Google koopt dezer dagen advertentieruimte (inventory) in de offline media. Als test hebben ze PCMagazine gekozen.

De bedoeling is de online adverteerders ook offline media aan te bieden.
Een voorbeeldje kan je hier vinden. Dit is de online-versie van de gedrukte offline versie.

Het idee is uiteraard prachtig en ook een noodzaak voor Google om aan de vraag te kunnen blijven voldoen. Het succes van Google Adwords online heeft tot gevolg dat de plaats om te adverteren bij populaire zoektermen schaars en beperkt is. Offline media-mogelijkheden kunnen dit opnieuw vergroten. Google zal meer een meer mogelijkheden bieden, maar om alles efficient te gaan beheren moet je de tools perfect beheren, anders ga je veel te veel geld uitgeven. En Google mag dan de grootste zijn, maar is zeker niet alleen. We mogen de basics niet vergeten en zorgen voor een goede mix. Enkel Google in je marketing-portefeuille lijkt me gevaarlijk en niet ideaal. Steeds meer adviseren we klanten een logische mix op te bouwen. Je zal maar afhangen van Yahoo voor de instroom van leads of verkoop en hun advertentie-netwerk ligt een aantal dagen plat.

Eén van de adverteerders betaalde $4000 à $5000 om 2 maanden te verschijnen via dit soort advertenties. Normaal zou je voor deze termijn en deze grootte van advertentie zo’n $3000 per maand betalen. Het voordeel van dit soort media is natuurlijk de grootteorde. Een andere adverteerder zou $1000 hebben betaald voor een advertentie in de september-editie van PcMag. Als je dan weet dat deze voor z’n top zoekterm ondertussen 2,25$ betaald per click, begrijp je meteen waarom deze test de moeite waard is. Opnieuw, de juiste mix vinden blijft belangrijk.

Ik neem aan dat dit alles ook in een biedingsvorm zal worden gaan aangeboden worden. We zien wel. Wat is de het volgende? Misschien TV-spots die worden opgedeeld in enkele seconden per adverteerder. Zo komt TV-reclame en offline reclame in het bereik van meerdere KMO’s. Wie weet.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *