Tulalip – Nieuwe Microsoft-concurrent voor Google+ en Facebook?

Verschillende tekenen wijzen erop dat Microsoft met ‘iets’ nieuws bezig is. Het project, genaamd Tulalip, is volgens Microsoft zelf jammerlijk gelekt. Het zou gaan om een intern design project waar momenteel niet meer informatie over beschikbaar is, aldus een woordvoerder van Microsoft. Maar er gaan stemmen op dat het toch om iets anders zou kunnen gaan… Een nieuwe gooi naar ‘social’ bijvoorbeeld. Wie zal het zeggen?

Microsoft zwijgt zelf in alle talen over ‘Tulalip’. Tulalip is volgens Wikipedia trouwens een groep van Indianen (Native Americans) afkomstig uit het westen van Washington. Er is trouwens ook een groot casino en resort dat Tulalip heet in het gelijknamige dorpje Tulalip. Microsoft heeft volgens bronnen de neiging om interne projecten altijd een plaatsnaam te geven. Microsoft XP bijvoorbeeld zou het levenslicht gezien hebben als Whistler en zo zijn er nog andere codenamen voor interne projecten. De naam zal dus weinig of niets over het project verklaren.

Maar wat is of doet Tulalip dan? Volgens Microsoft is het een ‘internal design project’ en dat staat ook zo te lezen op het domein waar de Tulalip splash page op gepubliceerd werd, Socl.com: “Thanks for stopping by. Socl.com is an internal design project from a team in Microsoft Research which was mistakenly published to the web. We didn’t mean to, honest.”

Microsoft_TulalipDe uitleg “With Tulalip you can Find what you need and Share what you know easier than ever” vertelt ons nochtans iets anders. Enerzijds doet het aan Social Search denken (Find what you need) en anderzijds aan een sociaal netwerk (Share what you know…). Misschien is het een combinatie van beide, of misschien is het geen van beide. Een (onafhankelijk) sociaal netwerk waarbij je kan inloggen met log-ins van andere sociale netwerken… Het lijkt me een beetje raar. Het feit dat de nadruk op ‘Find’ en ‘Share’ gelegd wordt (door het gebruik van hoofdletters) neig ik eerder naar het social search-verhaal dan naar social network-verhaal.

Toch zijn beide opties, of een combinatie van beide, zeker mogelijk. Microsoft doet op vlak van social vrij weinig tegenover zijn directe concurrenten en heeft zelf geen competitief sociaal netwerk. Met de komst van Google+ zou Tulalip misschien een antwoord van Microsoft kunnen zijn…

Ook het social search verhaal kan kloppen. Google toont niet langer real-time resultaten van Twitter in z’n SERP’s en Bing is hard bezig om dit weldra wel te mogen doen, alhoewel er onenigheden zijn over onder andere het aandeel van de advertentieopbrengsten voor Bing en Twitter. Als Bing er in slaagt de resultaten van Twitter te mogen tonen in zijn SERP’s, heeft het een monopolie op de resultaten van de populairste sociale netwerken wat uiteraard een goede zaak zou kunnen zijn voor het marktaandeel van Bing. Met dat in het achterhoofd, zou Tulalip dus een soort van ‘social layer‘ kunnen zijn bovenop de social search die het makkelijk maakt sociale resultaten te zoeken en verder te delen.

Het beste voor Bing lijkt me de laatste optie. Een nieuw sociaal netwerk, zeker nu dat Google+ nog in z’n kinderschoenen staat, is weggesmeten geld. Dan kunnen ze beter dat geld investeren in Facebook en het sociale aspect van Facebook combineren met het zoekaspect van Bing om zo concurrentie te bieden aan Google en Google+. Social search zal des te langer des te belangrijker worden dus hierin investeren zal voor Bing het beste zijn.

Of denken jullie hier anders over? En hebben jullie enig idee wat Tulalip zou kunnen zijn/worden? Share your knowledge!

Executive Summary

Wat? Tulalip: een nieuw sociaal netwerk, verbeterde social search of een ‘internal design project’?
En? Een poging om met Google+ te concurreren of een poging om meer marktaandeel van de zoekmarkt te bekomen?
Dus? Afwachten op de volgende persmededeling van Microsoft. Of… assumpties maken!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *