Nieuwe Google policy – 1 product = 1 policy

Google gooit zijn oude privacy policy over boord en komt op de proppen met een nieuwe Google policy die heel wat korter en krachtiger is dan de huidige. In plaats van verschillende regels voor zijn ruim gamma aan producten, covert één policy alle Google producten. Die zou vanaf 1 maart in werking treden voor iedereen met een Google account.

1 product = 1 policy

Search, Gmail, Google+, YouTube, … het moet volgens Google allemaal deel uitmaken van één ervaring en daar hoort dan ook één algemene policy bij. In 2010 deed Google reeds een heel deel aanpassingen rond zijn algemene voorwaarden, maar dit leverde nog steeds meer dan 60 verschillende documenten op. En dit is teveel volgens de internetgigant. Google gebruikers moeten de Google producten consistent  kunnen gebruiken en hoeven slechts één maal hun gegevens in te voeren.


Data gebruik

In de nieuwe policy lezen we hoe Google de informatie van zijn gebruikers verzamelt en wat daarmee gebeurt. Het haalt gegevens binnen op twee manieren:

Bij de aanmaak van een Google account moet je enkele persoonlijke gegevens invoeren zoals naam, email, telefoon,… Daarnaast kan Google ook jouw gedrag bekijken op haar services, op welke ads je klikt of welke content je interessant vindt. Meer specifiek heeft het toegang tot device informatie, unique application nummers en log information zoals search queries, IP adres, cookies,… . Wanneer je een location based Google service gebruikt heeft het toegang tot gegevens over die locatie.

Wat doet Google met die gegevens?

Eerst en vooral wil het meer persoonlijke zoekresultaten kunnen weergeven en meer gerichte ads de wereld insturen.  Google kan uit het gedrag van gebruikers afleiden wat hun voorkeuren zijn. Als Google te weten is gekomen dat een persoon een fashionista is, dan zullen in de zoekresultaten fashion-pagina’s hoger komen te staan. Wanneer men een Google profiel heeft aangemaakt zullen die gegevens consistent gebruikt worden over alle Google producten. Ook zullen bepaalde voorkeuren zoals taalinstellingen worden onthouden.

En mijn privacy dan?

De policy roept alvast heel wat commotie op. In principe moet iedereen met een Google account instemmen met de nieuwe policy, waardoor Google toegang heeft tot de persoonlijke informatie van gebruikers (om zo onder andere de persoonlijke zoekresultaten te promoten).

De vraag rest nog wat de Europese Commissie hiervan vindt. Die bespreekt momenteel een nieuwe privacy policy die ervoor moet zorgen dat gebruikers zich volledig kunnen afmelden bij online diensten en die bedrijven verplicht om gegevens van gebruikers te verwijderen. Maar momenteel ziet het er echter naar uit dat Google hele andere plannen heeft…

Executive Summary

Wat? Google stelt zijn nieuwe policy voor
En? In plaats van verschillende policies wil het 1 policy voor al zijn producten

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *