Near Field Communication: QR-codes op steroïden

Het gebruik van NFC-technologie is dit jaar sterk opgekomen. Kort gezegd komt het erop neer dat je via je smartphone draadloos kan communiceren met apparaten rondom je heen. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van QR-codes.Near Field Communication

 

Tijdens de Olympische Spelen van London was de Galaxy S3 van Samsung een van de allereerste telefoons met een NFC-chip aan boord. Via zo’n chip konden bezoekers via meer dan 140.000 draadloze terminals betalen voor taxi’s, voedsel, kledij enz…. Via dezelfde technologie konden bezoekers ook het Olympisch park binnenkomen.

Mobiel betalen

Doel van dit alles is – hoe raadt u het – betalingen te versnellen en te vergemakkelijken. In Helsinki loopt momenteel een pilootproject waar 211 overdekte tramhaltes uitgerust zijn met een NFC-chip. Dit project plaatst 2 labels aan elke halte. Een eerste laat de reiziger toe zijn kaartje aan te kopen vanaf zijn mobiele telefoon. Via het 2de label kan hij inloggen op een virtueel prikbord waar hij zijn ervaringen over de rit kan delen.

pilootproject met NFC-technologie in HelsinkiDe labels werden ontwikkeld door TagAge van Hansaprint. Deze firma koos de materialen voor de labels en programmeerde ze één voor één. De stickers bevatten een korte handleiding om het gebruik te vergemakkelijken.

In Frankrijk zijn 1553 restaurants in 133 steden uitgerust met interactieve stickers waarmee bezoekers recensies van deze restaurants kunnen raadplegen. Deze stickers zijn ook uitgerust met een QR-code voor mensen met een mobiele telefoon die nog niet is uitgerust met een NFC-chip.

 

Wanneer de doorbraak?

In de novembereditie van ‘The Mobile Wallet Report’ – de maandelijkse nieuwsbrief van het Amerikaanse NFC World Team – haalt de organisatie 3 factoren aan die de doorbraak kunnen betekenen van Near Field Communication:

  1. De kleinhandel begint mee te spelen. Dat de kleine middenstand mee op de kar moet springen om een nieuwe technologie te doen doorbreken is evident. Tot nu toe werd deze groep echter als verwaarloosbaar beschouwd. Maar in de Verenigde Staten denken veel kleine zelfstandigen daar anders over. Ze stellen duidelijk dat ze vergevorderde plannen en veel middelen hebben om mobiele betalingen te veralgemenen en te vergemakkelijken.
  2. De bankrekening van de toekomst. De gevestigde grootbanken zijn er als de kippen bij om diensten met betrekking tot mobiele betalingen op te starten maar ze krijgen felle concurrentie van nieuwe spelers die met weinig kosten volwaardige alternatieven introduceren bovenop bestaande creditcard of pre-paid technologieën. Hoe zal de evolutie naar mobiele betaling het concept van een bankrekening beïnvloeden? Wat zal het betekenen voor de toekomst van de creditcard?
  3. De netwerkoperatoren. Op dit moment is het nog onduidelijk welke technologie de beste is om een mobiele betalingstransactie zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken aan een ‘point-of-sale’. Netwerkoperatoren en fabrikanten van mobiele apparaten zijn er gerust op dat NFC gebaseerd op SIM-kaart technologie een gouden formule is.

CrossmediaalMarie Claire met NFC-advertentie

Ook voor adverteerders en marketeers biedt NFC-technologie een nieuwe mogelijkheid om een brug te slaan tussen print- en digitale media. Het magazine Marie Claire pakt volgende maand in het Verenigd Koninkrijk uit met een eerste NFC-advertentie. Lezers kunnen met hun NFC-toestel een label scannen waarmee ze een gratis 2-daags fitness arrangement kunnen winnen. “Het is opnieuw een mooi voorbeeld hoe gedrukte media innovatief en aantrekkelijk voor adverteerders kunnen blijven“, zegt Declan Boyle, marketeer bij IPC Innovator. “De technologie is snel, meetbaar, dynamisch en biedt een flexibele distributie aan lage kosten”.

“De aandacht trekken is maar de helft van het werk”, vervolgt Matthew Sandall, account manager by Kyp. “Zelfs de grootste creatieveling kan mislukken wanneer een consument met weinig tijd niet snel kan reageren op een reclameboodschap. Onze klanten lopen storm voor NFC omwille van de snelle en intuïtieve manier om directe respons te creëren.”

Executive Summary

Het gebruik van NFC-technologie is dit jaar sterk toegenomen.
Via je smartphone kan je draadloos kan communiceren met apparaten rondom je heen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *