Mobiel adverteren zit sterk in de lift

mobile_ad_spendingsDe uitgaven van mobiel adverteren in de VS zijn dit jaar met 80% gestegen. Volgens rapporten van eMarketer zullen ze in 2011 nog eens met 50% stijgen naar meer dan $1 miljard. Voor de Belgische markt zijn alleen cijfers van 2009 bekend. In 2009 bedroeg de totale investering in mobiel adverteren €129.246.951. Dat is een stijging van ongeveer 9% tegenover 2008 (€119 miljoen).


De schatting van de cijfers (Amerikaanse markt) zijn significant gestegen tegenover vorige schattingen.  Onder andere de overname van AdMob door Google en de introductie van de iAd door Apple beïnvloedden de cijfers. De schattingen impliceren ook dat mobiel adverteren sneller groeit dan adverteren via sociale media. Adverteren via sociale media in Amerika zal  dit jaar met 20,3% stijgen naar $1,68 miljard. Mobiel adverteren zal met 79% stijgen naar $743 miljoen. Hoewel de totaalcijfers ver uiteen liggen, is mobiel adverteren dus bezig met een fikse inhaalbeweging.

mobile_ad_spending

Er zijn wel enkele interessante verschuivingen op de mobiele advertentiemarkt. Aan SMS-marketing wordt momenteel het meest besteed maar dat zal weldra veranderen door de komst van nieuwe formaten als video en display.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *