Microsoft koopt LinkedIn: moeten we nu huilen of juichen?

microsoft linkedin

Gierigheid kan Microsoft alvast niet verweten worden. Zo kocht de Amerikaanse softwaregigant in 2012 nog de interne netwerksite Yammer, terwijl een jaar eerder het populaire bel- en vergaderprogramma Skype voor de bijl ging. En de koopwoede gaat gewoon door. Voor de indrukwekkende som van 26.2 miljard dollar heeft Microsoft nu ook de professionele netwerksite LinkedIn ingelijfd. Wat moeten we daar als online marketeer van denken?

Duurste aankoop ooit

Nooit eerder telde Microsoft zo veel geld neer voor een overname. LinkedIn zal dan ook een centrale rol vervullen in de digitale strategie van de multinational. Die heeft de jongste jaren zware inspanningen gedaan om werknemers – en werkgevers – nog beter met elkaar te verbinden. De integratie van Yammer en Skype in het Office-pakket is daar een voorbeeld van. Maar het gaat veel verder dan dat. In een wereld waarin iedereen thuiswerkt en streeft naar maximale flexibiliteit, zijn toepassingen zoals OneDrive en Office365 onmisbaar. Ook Microsoft denkt honderd procent ‘in the cloud’ en is op het vlak van innovatie aan een serieus inhaalmanoeuvre bezig.

Met gerichte LinkedIn-advertenties zullen online marketeers nog beter kunnen binnendringen in de customer journey.

Click to tweet!

Wat ontbrak nog? Een sociaal netwerk die naam waardig. Want Yammer heeft de verwachtingen nooit helemaal kunnen inlossen.  Met LinkedIn werd het ontbrekende puzzelstuk eindelijk gevonden. Een professionele netwerksite nota bene, wat helemaal aansluit bij de zakelijke strategie van Microsoft.

Veel sceptici …

Nochtans reageert de beurs niet bijster enthousiast. Integendeel. Microsoft verloor na de aankondiging meteen een slordige vijf procent van zijn waarde. De twijfels hebben vooral te maken met het feit dat Microsoft nog maar weinig potten gebroken heeft met sociale media. Bovendien is LinkedIn een verlieslatende onderneming. De overname houdt kortom heel wat – berekende – risico’s in.

… maar ook believers

En toch. Marketeers zullen de zet van Microsoft alleen maar toejuichen. Het Office 365-pakket wordt namelijk alomtegenwoordig in het leven van de werknemer. LinkedIn laat toe om alles nog beter aan elkaar te linken: interesses, contactpersonen, vergaderingen, afspraken, to-do’s. Zo kan LinkedIn gerelateerde artikels voorstellen die gerelateerd zijn aan het project waarmee je op dit moment bezig bent. Of nog beter: een specialist die de ontbrekende expertise kan aanleveren.

Microsoft kan een voortrekker worden op het gebied van social selling.

Click to tweet!

Het belang van LinkedIn-marketing en gerichte targeting zal logischerwijs alleen maar toenemen. En wie targeting zegt, zegt advertising. LinkedIn is het bindmiddel tussen andere Microsoft-toepassingen zoals Outlook, Skype, Office-toepassingen … Elk van die toepassingen heeft een ander doel en is gerelateerd aan specifieke gebruikersintenties. Met gerichte LinkedIn-advertenties zullen online marketeers dus nog beter kunnen binnendringen in de customer journey.

Dag mobiel, dag data

Met LinkedIn haalt Microsoft overigens niet alleen een belangrijke sociale component binnen, ook mobiel staat het softwarebedrijf nu een stuk sterker. En dat was nodig. In vergelijking met pakweg Apple stelde Microsoft tot nu toe niet veel voor in de mobiele wereld. Daar komt nu verandering in. Ruim de helft van de 433 miljoen LinkedIn-gebruikers opent het netwerk via de app op hun smartphone of tablet.

Ten slotte is er bovenop de sociale en mobiele meerwaarde van LinkedIn nog een derde cruciale factor. LinkedIn levert Microsoft een schier oneindige hoeveelheid relevante data op: cv’s, contactpersonen, inzicht in bedrijfsstructuren, sectorevoluties … Integreer die in Microsoft Dynamics CRM, en je weet dat je goud in handen hebt.

Van saaiste naar meest waardevolle netwerk?

Wordt de integratie van LinkedIn binnen Microsoft een succes? Wij denken van wel. Microsoft-gebruikers krijgen er een uitstekende analysetool bij, die een ontegensprekelijke meerwaarde heeft in combinatie met andere data uit CRM, e-mails, kalenders, … En in vergelijking met giganten zoals Facebook en Google heeft Microsoft nu een extra USP. Bij Google ontbreekt namelijk de sociale component (Google+ is een flop in Europa), terwijl Facebook dan weer weinig te betekenen heeft op de werkvloer. Microsoft kan een voortrekker worden op het gebied van social selling, waarbij sales, marketing en content nauw verweven zijn.

Executive Summary

Met de overname van LinkedIn zet Microsoft een grote stap in drie domeinen: social, mobile en data. En laat dat nu net de digitale ingrediënten van de toekomst zijn. Met een doordachte integratie wint niet alleen Microsoft, maar ook marketeers en – last but not least – de gebruiker.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *