Local SEO of lokale SEO: wat is de impact van ‘locatie wijzigen’?

Local-SEOIn oktober werd de mogelijkheid om de locatie van waar je zoekt te wijzigen, toegevoegd aan Google Search. Voor zoekmachine marketing bureaus en bedrijven die zich bezighouden met local SEO is dit uiteraard van groot belang. SEOMoz voerde een experiment uit om te kijken wat de impact van deze nieuwe Google update is. Krijg ik, als ik mijn locatie wijzig, dezelfde resultaten te zien als mijn klanten en prospects? Volgens het onderzoek wel.

Het doel van het experiment was dus om na te gaan of de resultaten van de feature ‘locatie wijzigen’ overeenstemt in verschillende steden en voor verschillende gebruikers.

Het experiment

Het experiment werd door 4 personen uitgevoerd. Eén persoon in Chicago, één in Seattle, één in Portland en één in Tampa. Voor iedere stad werd een zoekterm bestaande uit één woord gekozen die eigen is aan de streek. De zoektermen waren:

  1. Chicago – “pizza”
  2. Seattle – “coffee”
  3. Portland – “pubs”
  4. Tampa – “seafood”

Tijdens het experiment werden twee dingen bekeken:

  • Waar de lokale zoekresultaten begonnen (welke positie)
  • De URL’s voor de lokale zoekresultaten

Elke persoon startte met zoeken van op z’n eigen locatie. Alle resultaten werden geteld en genummerd met een letter van (A) tot (G), of het nu ging om een specifieke ‘Places’ locatie of niet. Dat proces werd herhaald voor de 4 steden en de 4 queries. Vooraleer met zoeken te starten, heeft iedereen zich afgemeld op Google Search om de zoekresultaten niet te beïnvloeden.

Er werd ook getest met toevoeging van de &pws=0 parameter. Door &pws=0 toe te voegen in de adresbalk achter de URL van de zoekopdracht, worden persoonlijke zoekresultaten uitgeschakeld. Het uitschakelen van de persoonlijke zoekresultaten had evenwel geen impact op de resultaten van het onderzoek.

De resultaten

De resultaten werden in een tabel gegoten om na te gaan hoe de resultaten van de 4 personen overeenstemden. Als persoon 1 site X in positie (D) had en iemand anders ook, dan was dat een match:

experiment_local_seo

Bron: SEOMoz

De tabel toont hoe de resultaten van iedere persoon overeenstemmen met de resultaten van de lokale gebruiker. De diagonale resultaten (in het grijs) is altijd een overeenstemming van 100% omdat die persoon de lokale gebruiker is. Deze zoekresultaten toonden altijd een 7pack (7 lokale resultaten achter elkaar). Volgens het onderzoek startten de lokale resultaten op positie 4, na 3 organische resultaten en dat zowel in Chicago, Portland als in Tampa. In Seattle startten de lokale resultaten op positie 1.

Alle resultaten stemden mooi overeen, behalve die van Tampa. Alle resultaten waren compleet verschillend dan die van Lindsay, de ‘lokale persoon’ van Tampa. Na dit onderzocht te hebben, kwamen ze tot de conclusie dat Lindsay zich meer in de buitenwijken van de stad bevond en de 3 andere bevonden zich meer naar het centrum van de stad waardoor de resultaten dus verschilden.

Impact op Local SEO

Uit de resultaten blijkt dat Google weinig tot geen personalisatie (gepersonaliseerde resultaten) opneemt in de lokale resultaten. De ‘locatie wijzigen’ feature is volgens de resultaten dus een zeer bruikbare tool voor zoekmachine marketeers die ‘lokaal werk’ doen voor klanten in andere steden.

Men moet wel rekening houden met autoriteit. Volgens de resultaten is het mogelijk dat autoriteit een impact heeft op de plaatsing van lokale resultaten. Zo zou een sterk domein dat niet lokaal is dus voor lokale resultaten getoond kunnen worden in de zoekresultaten. Dit kan je zien in onderstaand voorbeeld. De lokale resultaten staan pas op positie 4, maar toch wordt Starbucks op positie 1 getoond terwijl het ook een lokaal resultaat is. Dit komt doordat het domein Starbucks meer autoriteit heeft opgebouwd en de concurrentie van lokale zoekresultaten te laag is. Bij local SEO (en SEO in het algemeen) is het dus ook van groot belang om een goede autoriteit op te bouwen om goed te kunnen scoren in (lokale) zoekresultaten.

experiment_local_seo

Sommigen merken ook op dat als je IP location of IP adres gelokaliseerd wordt in dezelfde stad als degene die je instelt in ‘locatie wijzigen’, dan verschijnen de Places resultaten boven de organische resultaten. Wanneer je IP location kilometers verwijderd is van de stad die je instelt, krijg je enkele sites met een hoge autoriteit boven de lokale sites of Google Places resultaten te zien.

Zoals we al langer wisten, is er veel aan het veranderen op vlak van local search. In de toekomst kunnen we verwachten dat organische en lokale algoritmes nog meer geïntegreerd worden. De google update ‘locatie wijzigen’ geeft nu alleszins al een goed zicht op hoe het lokale algoritme werkt en zoek marketeers zouden dit dus meer naar hun hand moeten kunnen zetten om hun lokale resultaten beter te doen positioneren.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *