Linkbuilding: 5 stappen vooraf

Linkbuilding is voor zoekmachines zoals Google nog steeds een van de belangrijkste signalen die in acht worden genomen wanneer het gaat om de relevantie van een website voor een bepaald keyword. Wanneer andere sites veel naar jou linken, dan is dat voor Google een teken dat jouw website een bepaalde autoriteit heeft in de sector. Google zal je hierdoor meer visibiliteit geven, door je hoger te ranken in haar zoekresultaten. Linkbuilding is dus zeker niet te onderschatten bij SEO. Hier vind je 5 stappen die je kunnen helpen bij het linkbuilding proces.

Je huidige website onderzoeken

Beginnen doe je door te onderzoeken hoe je huidige website eruit ziet. Je wil dat andere sites naar jouw website linken, dus stel jezelf de vraag of je content wel interessant genoeg is. Niet alleen voor de andere websites, maar ook voor je eigen bezoekers.

Website optimaliseren

Voldoet de content van je website niet aan de kwalitatieve vereisten, en vrees je dat andere websites je geen link zullen verschaffen als gevolg van zwakke content, dan moet je voor aantrekkelijke content zorgen. Dit kan je doen door je bestaande content te optimaliseren, maar bijvoorbeeld ook door bestaande offline content online te plaatsen. Artikels die ook steeds als heel interessant beschouwd worden, zijn bijvoorbeeld interviews met experts. Deze content is naast interessant ook uniek.

Doelen instellen

Voordat je aan je linkbuilding campagne begint, moet je vooraf eerst doelen instellen. Stel je geen doelen in, dan kan je onmogelijk weten of je campagne geslaagd is, of dat je daarentegen nog een tandje moet bijsteken.

De doelen die je instelt moeten bovendien aan enkele voorwaarden voldoen. Zo moeten doelen zoals steeds specifiek gedefinieerd, meetbaar, relevant, en bereikbaar zijn. Een voorbeeld van een doel is bijvoorbeeld: 20 links krijgen van websites die bezoekers in mijn doelgroep aanleveren.

Test je content

Heb je voor nieuwe content gezorgd? Dan is nu het moment om deze content aan een test te onderwerpen. Laat je content lezen door zoveel mogelijk mensen, en vraag feedback. Waarom maakt deze content interessant, en wat niet. Vraag niet alleen mensen binnen je bedrijf, maar zeker ook erbuiten.

Ook Web Analytics tool zoals Google Analytics kunnen een indicatie geven of je content interessant is voor je doelgroep.

Links verzamelen

Nadat je de vorige stappen hebt afgerond, is het tijd om de links te verzamelen. Dit is een kwestie van goede websites te lokaliseren en de webmasters ervan te contacteren.

Hoe je bij het linkbuilden zelf tewerk gaat, werd echter in een vorige blogpost al eens behandeld. Belangrijk is dat je weet waar je naartoe wil, en wanneer je je linkbuidling campagne als geslaagd kan beschouwen.

Executive Summary

5 stappen in het linkbuilding proces
Linkbuilding is geen strategie waar je onbezonnen aan begint. Zorg vooraf voor een goede voorbereiding. Hier vind je 5 stappen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *