Lees je krant (WSJ) in Facebook

Vanaf nu hoef je Facebook nooit meer te verlaten, als het van de Wall Street Journal afhangt. WSJ lanceert een nieuwe Facebook applicatie (beta-versie kan je hier vinden) die op een intelligente manier sociale media, informatie en het concept van gamification bundelt.

Ook je vrienden bepalen je krant

Dit is wel leuk. Je vrienden zullen mee bepalen welke artikels je te zien krijgt. Het news-feed-algoritme houdt uiteraard ook rekening met de voorkeuren van de krant, maar evenzeer met de likes van de gebruikers. Een gepersonaliseerde krant, zeg maar.

Ook commentaren die door Facebook-gebruikers op het artikel worden geuit zullen prominent rechts van het artikel zichtbaar zijn. Zo kan je misschien in contact komen met gelijkgestemden, althans met mensen die dezelfde artikels lezen en interessant genoeg vinden om er op in te spelen. Op zich een boeiend concept. Zeker als ook de WSJ op de eigen WSJ-site laat becommentariëren via Facebook. zo krijg je een mooie integratie tussen Facebook app-lezers en Site-lezer.

Met dit alles is het WSJs bedoeling om je langer vast te houden, je langer te boeien met hun content.

Nog altijd Display advertenties?

Dat de WSJ van de gelegenheid gebruik maakt om wat display-advertising te pushen lijkt mij wat old-school en wat te traditioneel, maar laten we stap voor stap gaan.  Facebook heeft reeds sinds jaren bewezen dat zij, in tegenstelling tot Google, geen probleem heeft dat binnen applicaties van het platform er vreemde niet-Facebook advertenties getoond worden en dat Facebook in se niets verdient aan deze applicatie. Toch niet rechtstreeks. “Een tevreden Facebook gebruiker” zal Mark Zuckerberg ongetwijfeld denken.

De WSJ, die nog steeds met een betaalmuur werkt (niet alle content is vrij beschikbaar) lijkt nu wel een nieuw soort van duo-branding advertising deal te hebben uitgewerkt met Dell. Bij een Dell-aankoop krijg je een maand gratis WSJ-abonnement kado. OK, dus geen display advertising pur sang.

Meer targetting via inkomsten deling Facebook-WSJ?

Maar de bedoeling moet toch zijn dat de advertenties nog meer op maat van de lezer zullen worden gericht. Met al deze ‘open graph’ informatie van Facebook lezers moet de WSJ toch in staat zijn om beter te doen. Op maat van de lezer en zijn/haar profiel een gerichtere campagne. Maar dan zal in de toekomst de WSJ ofwel deze persoonlijke informatie van Facebook moeten ‘kopen’ of ‘huren’, of samenwerken met Facebook in een revenue sharing-model. De toekomst wordt nog interessanter.

Gamification

Het gamification aspect valt wat lichtjes uit. De beste deelnemers, zij die het meeste delen, verkozen via de likes van hun vrienden kunnen een prijs in de wacht slepen. Niet iets waar lezers op zitten te wachten denk ik dan. Een gemiste kans, die gamification eerder in een slecht daglicht stelt. Want op zich kan het persoonlijk belonen, voornamelijk in virtuele  vorm zoals eer en erkening, van participatie een mooie gebruikstimulans zijn.

Verlaat nooit meer Facebook

Dit is zoals Facebook het precies wil. Verlaat nooit meer Facebook. Facebook als internet Operating System, dat is althans de ultieme Facebook droom.

Executive Summary

Wat? De krant WallStreetJournal komt met een interessante Facebook applicatie
En? OK, nu moet je Facebook nooit meer verlaten, de toekomst van het web = 1 site :-)…

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *