Lanceert Twitter vandaag nog zijn langverwachte advertising API?

Twitter advertising birdTwitter zag het levenslicht in 2006. Sindsdien is de sociale netwerksite aan een steile opmars bezig, en geraakt het steeds meer ingeburgerd. Tot 2010 werd Twitter gefinancierd door investeerders, daarna haalde het bedrijf een deel van zijn inkomsten uit online advertenties. Momenteel is er echter geen Twitter advertising API, waardoor het voor grote bedrijven en voor advertising agentschappen niet interessant is om via Twitter te adverteren. Met de advertising API moet daar verandering in komen.

De voordelen van een Twitter advertising API

Grote bedrijven en agentschappen kijken al lange tijd uit naar een Twitter advertising API. Momenteel is het namelijk zo dat het Twitter advertising platform redelijk beperkt is. De targeting opties zijn erg beperkt, en je moet je advertenties één voor één uploaden. Het beheren van een grote campagne, met veel advertenties, is daardoor bijzonder moeilijk. Het gevolg is dat grote bedrijven en advertising bedrijven er liever wegblijven. De Twitter advertising API moet ervoor zorgen dat grote bedrijven op een gemakkelijke en efficiënt manier grote campagnes kunnen beheren. Advertising agentschappen, die momenteel bijvoorbeeld de Facebook advertentiecampagnes en/of de Google advertentiecampagnes voor hun klanten beheren, moeten met deze API ook de Twitter advertentiecampagnes voor klanten efficiënt kunnen beheren.

Geruchten over de Twitter advertising API

Het was al langer duidelijk dat Twitter zijn advertising API in het eerste kwartaal van 2013 zou lanceren. Ondertussen wordt er volop gespeculeerd dat Twitter de API misschien zelfs vandaag nog zou aankondigen. Uit verschillende bronnen blijkt dat Twitter berichten zou hebben gestuurd naar enkele partnerbedrijven en agentschappen, maar Twitter zelf weigert voorlopig alle commentaar. Het is dus afwachten of de API ook echt vandaag gelanceerd wordt. Als dat niet vandaag gebeurt, dan lijkt het er in elk geval op dat het niet lang meer zal duren.

Twitter als volwaardig advertentieplatform

Twitter advertisingDe Twitter advertising API zal van Twitter een volwaardig advertentieplatform maken, en het kan daarmee volop de concurrentie aangaan met Facebook en met Google. De API zou de inkomsten uit advertenties drastisch moeten doen toenemen.

Er doen ook al langer geruchten de ronde dat Twitter zich klaar zou maken om naar de beurs te gaan. In dat opzicht is de timing van de lancering van de advertising API ook erg interessant. Om naar de beurs te kunnen gaan moet Twitter zich namelijk eerst bewijzen als een winstgevend, rendabel bedrijf. Mogelijk is de lancering dus een eerste stap richting de beurs.

Executive Summary

Lanceert Twitter vandaag zijn langverwachte advertising API?
Er doen geruchten de ronde dat Twitter vandaag nog zijn langverwachte advertising API zou lanceren. Die API moet van Twitter een volwaardig advertentieplatform maken.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *