Koppel je Google Webmaster Tools aan je Google Analytics account(s)

google-webmaster-central-blogOp de Google Webmaster Central blog staat te lezen dat Google wederom een mooie feature heeft gelanceerd. Voor website beheerders die gebruik maken van Google Analytics, is er nu de mogelijkheid om een ‘Webmaster Tools verified site’ te linken aan een Analytics profiel. Dit is wel enkel mogelijk wanneer beiden dezelfde Google account gebruiken. Het grote voordeel is dat je je Analytics profielen en data kan bekijken binnen Google Webmaster Tools en dat je via enkele short cuts makkelijker gebruik kan maken van Analytics features. Bovendien kan je uit de gelinkte data enkele zeer sterke inzichten halen wat betreft het gebruik van keywords en verwijzende sites.

Google Webmaster Tools aan Google Analytics koppelen

Surf naar Google Webmaster Tools, kies de site die je wilt koppelen en klik op ‘Beheren’ (Manage) naast de site. Vervolgens heb je twee keuzes, kies voor ‘Google Analytics profile’. Hierna kom je op de pagina terecht die alle Analytics profielen oplijst die gekoppeld zijn aan de door jouw geselecteerde account.

Google_Webmaster_Tools

Vervolgens kies je het Analytics profiel die je aan de site wilt koppelen. Let op, wanneer je meerdere profielen hebt, kan je slechts één profiel kiezen. Ook is het zo dat wanneer jouw site meerdere beheerders heeft, iedere beheerder zijn eigen account zal moeten linken aan een Analytics profiel.

Google_Webmaster_Tools2

Vergemakkelijkte website analyse

Om de gelinkte data te bekijken, selecteer je de gelinkte site waarna je op het dashboard voor die site beland. In de linkerkolom kan je vervolgens ‘Uw site op internet’ aanklikken waarna je verschillende opties krijgt. Selecteer ‘Links naar uw site’ en klik dan op de link ‘verwijzende sites’ onder ‘De meeste links naar uw site’.

De data die je vervolgens te zien krijgt is eigenlijk van onbeschrijfelijke waarde voor je website analyse(s). Je komt te weten welke sites het meeste bezoeken genereert en ook hoe lang die mensen die van die sites komen op je site blijven ‘hangen’, hoeveel pagina’s ze bezoeken en hoe lang ze die pagina’s bezoeken, de bounce rate enzovoort. Bovendien kan je zelfs nagaan van welke pagina van de verwijzende site je bezoekers afkomstig zijn en hoe lang de mensen die van die verwijzende site afkomstig zijn, op je site blijven. Op die manier kan je een website analyse maken van de meest waardevolle links en sites voor jouw site. De minst waardevolle kan je dan eventueel achterwege laten om je meer te richten op de waardevolle.

Maar je kan ook heel ver gaan in het analyseren van de gelinkte data. Zo zou je bijvoorbeeld kunnen nagaan hoe het gebruiken van een bepaald keyword de sitebezoeken opgedreven of verlaagd heeft, wat de invloed van bepaalde keywords op de bounce rate is of dat bepaalde keywords zorgen voor een langere of een kortere tijd op de pagina. Op die manier kan je dus een lijst van keywords gaan samenstellen voor elke site zodat je via je keywords een maximale ROI behaalt.

Een mooie feature die slimme marketeers enkele zeer interessante inzichten kunnen verschaffen!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *