Klikfraude

1 miljard dollar per jaar, dat zou het bedrag zijn dat Google aan klikfraude zou verliezen volgens een aantal blogs. Al worden deze cijfers nu weer teruggedraaid, zoà¶ok op Googles business manager AdWords Shuman Ghosemajumder blog.

Googles maatregelen om klikfraude in te dijken:

  • De eerste verdediging wordt een computerprogramma ingezet om ongeldige kliks af te vangen en uit de tellingen te elimineren. Google kan hier vanzelfsprekend niet in detail gaan wat er allemaal zou gebeuren, daar de fraudeurs meelezen. Komt dat goed uit.
  • Daarna worden de kliks nogmaals geanalyseerd voordat ze de adverteerder in rekening worden gebracht. In een presentatie over klikfraude die ik volgde begin dit jaar gooit Google een ruimer net om de positieve adverteerderservaring te vrijwaren. Anders als bij email spam zijn ‘false positives’ geen probleem (een klik teveel niet aanrekenen is minder een probleem dan een goede mail in de spamfilter terecht te laten komen.
  • Nadien kunnen adverteerders op twijfelgevallen wijzen. Het Google click fraud team analyseert en geeft feedback

 

Afgelopen dagen hebben we voor een aantal zoektermen een ongewone stijging opgemerkt in het klikgedrag van een aantal zoektermen. Het klikfraude-team van Google reageerde snel en stelde dat er inderdaad een aantal verdachte kliks gemeten werden. Deze kliks worden netjes niet in rekening gebracht, maar details krijg je echter niet. Alleen leek het mij een beetje raar dat het om een rond getal gaat dat we terugkrijgen, maar misschien werd er naar boven afgerond.

Toch nog een bedenking meegeven: waarom worden er dan in de rechtbank clickfraude-overeenkomsten gesloten?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *