Kidsmarketing is geen kinderspel

De McDonaldisering van de kids marketingKinderen en jongeren worden steeds belangrijker als doelgroep voor marketeers. Vraag dat maar aan Gert Verhulst. Ook online zijn minderjarigen een niet te onderschatten targetgroup die nood heeft aan een specifieke marketingstrategie. Frankwatching publiceerde vandaag een interessant artikel over de do’s en don’t ‘s van een geslaagde kidsmarketingcampagne. Ik vat de nuttige bevindingen even voor jullie samen.

Betrek de doelgroep:

De kans is zeer klein dat je als ‘volwassen’ marketeer precies weet wat kinderen leuk vinden. De effectiviteit van uw marketingactiviteiten zal aanzienlijk groter worden als je de doelgroep betrekt bij de ontwikkeling van een nieuwe website of campagne.


Vermijdt overmatig gebruik van jongerentaal:

Zorg ervoor dat je geloofwaardig en authentiek overkomt. Rappende veertigers die zich uitdrukken in turbotaal komen totaal niet credibel over bij jongeren. Het plaatje moet kloppen.

Focus op fun, fun en nog eens fun:

De core business van kids en jongeren is plezier. Verwerk dan ook humor in je boodschap. Creëer een leuke en ontspannende omgeving waarin je de doelgroep confronteert met je merk.

Hoedt u voor platte banners:

Traditionele reclame spreekt de jongste generatie amper aan. Zorg dan ook voor entertainenment, spelletjes, video en vooral interactie. Het moet steeds de bedoeling zijn kids al spelender wijs in contact te brengen met je merk.

Investeer in kwaliteitscontent:

Fun en humor is belangrijk maar niet alles. Een geloofwaardige en nuttige inhoud zal uiteindelijk zorgen voor klantenbinding.

Moraliseer niet:

Kinderen, en zeker jongeren, staan absoluut afkerig tegenover een belerend vingertje. Al te moraliserende boodschappen zullen dan ook een averechts effect hebben.

Segmenteer:

Tussen de verschillende leeftijdscategorieën en geslachten bestaan er hemelsbrede verschillen. Een 13jarige bakvis heeft totaal andere interesses dan haar 4 jaar oudere rebelse broer. Richt je steeds op een duidelijk afgebakende doelgroep.

Geen platte verkoop:

De gemiddelde minderjarige heeft geen creditcard ter beschikking. Pure e commerce werkt dan ook niet. Zorg voor emotionele binding met je merk/product. Denk op iets langere termijn bij kidsmarketing.

Zet meerdere kanalen in:

Zorg voor een integratie van on- en offline marketing. Wijs jongeren ook via traditionele media op je website of online campagne.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *