Internet privacy bedreigt Google Analytics


Het lijkt wel de omgekeerde wereld. Al jaren is er kritiek op de informatie die tracking cookies verzamelen voor Google Analytics en online behavioural advertising. Maar nu is het net die internet privacy die Google Analytics en retargeting bedreigen.

Laten we met de basics beginnen: tracking cookies. Tracking cookies zijn bestanden die websites automatisch in je browser kunnen plaatsen om je surfgedrag in kaart te brengen. In sommige gevallen is dit spyware, maar de bekendste toepassingen zijn echter minder gevaarlijk.

Google Analytics’ tracking cookie

Google Analytics gebruikt tracking cookies om makkelijk een onderscheid te maken tussen verschillende unieke bezoekers op je website. Cookies worden onder andere gebruikt om je navigatie op een website op te slaan, zo kan een website-eigenaar bijvoorbeeld pagina’s met een hoge bouncerate vinden en aanpassen. Hoewel je in Google Analytics geen informatie kan lezen over individuele personen, zijn er toch groepen die bezorgd zijn over hun internet privacy.

Volgens enkele autoriteiten ligt het probleem eerder bij het instituut Google. Google heeft toegang tot alle gegevens van Google Analytics, waardoor ze potentieel alles weten over het surfgedrag van miljoenen mensen. Deze autoriteiten zeggen dat een bedrijf geen toegang zou mogen hebben tot zoveel persoonlijke informatie. Aan de andere kant is het niet realistisch dat alle informatie die verzameld wordt ook echt gelezen wordt, maar eerder anoniem verwerkt wordt.

Retargeting en internet privacy?

Google is niet de enige in het vizier van de internet privacy groepen. Veel online marketers maken gebruik van online behavioural advertising, oftewel retargeting. Deze vorm van marketing richt zich op bezoekers van een website die de pagina verlieten zonder een aankoop. Deze bezoekers krijgen dan vaak reclame/promoties voor de producten die ze bekeken op je site in banner ads op andere websites. Deze vorm van marketing heeft een grote ROI, omdat je je enkel richt tot personen die al interesse in je merk hebben getoond.

Het probleem op vlak van internet privacy ligt natuurlijk weer bij het surfgedrag. Om gerichte advertenties te geven, moet je natuurlijk de acties van je bezoekers op je website opvolgen via tracking cookies. Zo weet je exact welke pagina’s ze bezoeken, waar ze het meeste tijd besteden en welke gegevens ze invullen op je website. Hoewel bedrijven dit enkel gebruiken om automatisch gericht te adverteren, zonder dat een persoon je gegevens bekijkt, hebben deze bedrijven toch toegang tot een grote hoeveelheid persoonlijke informatie.

Browser instellingen

Als je bezorgd bent over deze praktijken is er echter een simpele oplossing. Elke browser heeft opties om cookies te weigeren. Meestal staat dit onder opties => privacy. Dit vormt echter een probleem voor ‘goede’ cookies. Cookies worden niet enkel gebruikt om je surfgedrag in kaart te brengen, ze dienen ook om bijvoorbeeld je login-naam en instellingen zoals taal en regio op te slaan. Veel websites gebruiken cookies om de ervaring van bezoekers te verbeteren.

Daarom bieden browsers zoals chrome en internet explorer opties om enkel cookies van derden of indirecte cookies te blokkeren. Het is echter niet evident voor de gemiddelde internetgebruiker om deze instellingen te vinden, laat staan exact te weten wat “cookies van derden” inhoudt.

In een volgende post zullen we ingaan op de stappen die de Europese regering neemt om de internet privacy van de Europese inwoners te beschermen en hoe de verschillende lidstaten dit gaan toepassen in hun wetgeving.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *