Internet Marketing versus Traditioneel Adverteren

adverteren op internet

Webmarketing groeit mee met het internet, en dat aan een hoog tempo. Juist daarom wordt de discussie adverteren op het internet versus traditioneel adverteren steeds relevanter. Beide vormen van marketing hebben voor- en tegenstanders. Het gaat echter niet over tot een groep behoren maar een zo hoog mogelijk rendement halen uit investeringen. Een kort overzicht voor zij die de sprong van traditionele naar online marketing aan het maken zijn. Waarom zijn online marketeers anders dan traditionele marketeers? Ja, waarom?

Internet, de nadelen ;-) (titels zijn belangrijk!)

Met advertenties moet men traditioneel een zo groot mogelijk doelpubliek zien te bereiken om zijn producten of diensten aan de man te krijgen. Vaak gaat deze redenering gepaard met een relatief grote kost en een gevoel dat het misschien toch niet zo doelgericht is als men zou wensen. En op dat niveau lijkt webmarketing te winnen van marketing via de traditionele  kanalen.

Uit recente cijfers blijkt ook dat er nu al meer geld wordt gespendeerd aan web dan aan kranten (in Amerika).  Maar de vraag blijft hoeveel van deze bereikte mensen uiteindelijk over gaan tot aankopen. We haalden al aan dat online adverteren een enorme doelgroep zeer efficient kan bereiken. Hoe is totaal verschillend van de traditionele media. Bij de traditionele methodes is het publiek gelijk aan iedereen die het medium gebruikt, iedereen die een krant openslaat, de televisie kijkt of de radio beluistert. De advertentie staat tussen een grote verscheidenheid aan andere advertenties wat het moeilijk maakt om op te vallen en het juiste publiek te bereiken. Als men dat vergelijkt met advertenties op het internet werken deze laatste veel efficiënter.

Neem bijvoorbeeld adverteren bij zoekmachines, hier worden advertenties getoond aan degene die zoeken op de relevante zoektermen. Zo bereikt men meteen geïnteresseerden die makkelijker kunnen worden omgevormd tot klanten. Er zijn ook advertenties terug te vinden op websites die gelinkt zijn met het thema van de website zodat ook zo een geïnteresseerd publiek wordt bereikt. (Push versus Pull)

Een ander pluspunt van online adverteren is veelal het kostenplaatje. De traditionele media vragen (alles is relatief) veel geld voor het vertonen van advertenties en spots. Bij het adverteren op zoekmachines en internet kan u uw eigen kosten beheren. Het betaalsysteem dat veelal gehanteerd wordt is pay per click. Hierbij wordt er door de adverteerder enkel betaald als een gebruiker op de advertentie klikt. De adverteerder kan (min of meer) zelf kiezen hoeveel men per klik wilt betalen. Omdat men zelf de campagnes kan aanpassen kan er ingespeeld worden op de noden om meer of minder te investeren in uw advertenties. Maar er zijn ook andere mogelijkheden zoals cost per action, cost per mille en cost per sale.

Bij traditionele advertenties is moeilijk te achterhalen wat de advertenties doen voor de verkoop van het product, conversies zijn dus moeilijk te meten, laat staan dat een ROI berekend kan worden, al zijn hier ook verschillende creatieve mogelijkheden te bedenken. Dit in tegenstelling tot het adverteren op het internet. Hier worden verschillende tools aangeboden die meten wat de conversies zijn voor iedere advertentie. Men kan vervolgens overgaan tot het optimaliseren van de advertenties of de kosten aanpassen om zo de ROI op te drijven. Dit geldt alvast voor het meten van de online activiteiten. We weten en ervaren ook allemaal, dat online akties onze oflline (retail)activiteiten ook sterk beinvloeden. Nog maar eens een voordeel voor online marketing.

Traditionele media heeft afgedaan ;-) (polarisatie)

Webmarketing kan ook reeds bestaande technieken naar zijn hand zetten. Zo is er bijvoorbeeld direct marketing. Deze strategie gebeurt traditioneel via de telefoon, post, aan deur, … Door het internet te gebruiken kan men zich richten op e-mailmarketing. Hierbij worden mails rechtstreeks naar de doelgroep gestuurd waar gebruik gemaakt wordt van mailinglijsten met geïnteresseerden. En als je Google Adwords een beetje door hebt, en ten volle gebruikt, zal je merken dat het eigenlijk ook een 1-to-1 direct online marketing kanaal kan zijn. De Google-gebruiker zoekt en jij voorziet hem net in die exacte behoefte. Geen klein beetje erop, gewoon erop: je zoekt “rode puma sportschoenen”, je krijgt er aangeboden! Geen blauwe, geen zwarte, geen nike: gewoon rode puma’s zoals je ze hebt gevraagd/gezocht.

Een andere techniek die door het internet een andere dimensie krijgt is guerrilla marketing. Deze strategie is ook in de traditionele marketing gericht op  het drukken van de kosten en een zo groot mogelijk publiek te bereiken. Dit zijn beiden eigenschappen die toegeschreven kunnen worden aan online marketing. Het is vooral interessant voor bedrijven om op een verrassende en creatieve manier aandacht te trekken voor hun product of dienst. Op het internet zijn er verschillende plaatsen waar advertenties gratis kunnen geplaatst worden zoals bijvoorbeeld blogs en fora. Zo vertelde me een gespecteerde adverteerder dat ze groot zijn geworden op “zoekertjes” en ze nog steeds plaatsen, ook online, en gratis, en mét succes! Investering? Tijd!

De traditionele marketingstrategieën hebben sowieso nog enkele voordelen. De nadelen echter worden door webmarketing zo verbeterd dat het voor zowel grote als kleinere bedrijven interessant is om intensief aan internet marketing te doen. Voor de grote kapitaalkrachtige bedrijven is het aan te raden om actief beide strategieën na te streven omdat  er nog altijd een deel van de mensen niet via het internet kunnen bereikt worden. In de nabije toekomst zal een grote hoeveelheid aan marketing-geld gericht worden op het internet en zullen traditionele media steeds meer zichzelf moeten gaan bewijzen als rendabel kanaal en zichzelf opnieuw trachten uit te vinden (als internetbedrijf). Een voorbeeld hiervan was de i-Ad van AXA. Tof, en goed om marketingprijzen mee te winnen, maar of ze hiermee ook klanten winnen is nog maar de vraag. Hoewel adverteren op internet nu dus aan het winnen lijkt te zijn, liggen er nog steeds enorm veel mogelijkheden bij traditionele media. Aan jou om te beslissen waar je jouw marketingbudget gaat spenderen.

Adverteren of Marketing?

Voor vele bedrijven is online marketing gelijk aan online adverteren. Uiteraard is dat niet zo. Het kan een opstapje zijn naar een meer complete aanpak, maar er is zoveel meer dan adverteren alleen op het internet: SEO (zoekmachine optimalisatie), gratis zoekertjes (zoals aangehaald als voorbeeld van guerrilla marketing), maar ook creatieve en waardevolle inhoud creëren, die je dan kan delen met je publiek. Een publiek dat zich vandaag ook op de sociale media begeeft, en met veel plezier goede inhoudelijke (al dan niet grappig, informatief, beide) stukken deelt.

De nieuwe marketing skills

Ik zie bedrijven de witte online marketing raaf zoeken. Minstens perfect 3-talig (zowel schriftelijk als mondeling), ervaring in zoekmachine marketing (SEO guru en Google Adwords Specialist), liefst gediplomeerd Web analyst en creatief. Copywriting is een basisaktiviteit en op Social Media vlak ben je een expert. Over traditionele marketing ervaring wordt bovendien weinig geëist. Mocht je aan bovenstaande voldoen, geef me dan een seintje. Vanzelfsprekend bestaan deze niet. Online marketing is meer dan ooit teamwork. Een sterk team dat in functie van de behoeften van het project flexibel ingezet kan worden. Maar de vernaamste verandering in vaardigheden ligt waarschijnlijk in het feit dat online marketeers analytische skills behoeven, en niet zo zeer de creatieve!

De Mix blijft het ’em doen.

Niet alleen de mix online-offline, maar ook de mix online. Van Search marketing naar Social Marketing en terug, via de opgebouwde Sociale authoriteit (of Social authority) waarmee zoekmachines stilaan meer waarde aan hechten.

Online Marketing is een stuk moeilijker en intensiever!

Het grootste nadeel van internet marketing is dat het de perceptie heeft van makkelijk te zijn, maar in praktijk verdomd hard werken is. Zelfs als je inefficient adverteert, kan je de indruk wekken dat het allemaal beter is dan offline. Maar de echte kunst zit natuurlijk in het feit van het online potentieel volledig te benutten. En ik moet nog te vaak meedelen dat ‘adverteerders’ (traditionelen) slechts 5 à 10% van hun online potentiëel benutten. Het analyse werk maakt het verschil, de volharding ook. Hoe waar, wanneer en op welke manier aanwezig zijn, daar waar mijn doelgroep is. Samen met mijn doelgroep. Service en niet verkoop, en nog zo’n paar slogans.

In ieder geval, het is harder werken dan traditionele marketing ;-) Succes ermee! Deze post is al lang genoeg!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *