Infographics: hallo design!

Eerder deze week postten we reeds een bericht over het toenemende belang van visual content marketing: het versterken van je boodschap door middel van visuele elementen allerhande.  Eén van de ondeinfographicrdelen die de laatste tijd opgang maakt is het gebruik van infographics. Ze zijn heel eenvoudig te delen via  social media. Ze zijn visueel aantrekkelijk (indien ze goed gemaakt zijn) en bovendien kunnen ze heel veel informatie overbrengen op een snelle en aangename manier. Het succes van infographics als middel om verkeer over het web te sturen heeft ze zo goed als onmisbaar gemaakt.

Content evolueert. Papierwerk en webinars vormen niet langer de sleutel tot het succes van content marketing. ‘Visueel’ wordt de norm.

Content marketeers zijn dol op infographics. Maar de echt goede voorbeelden zien er duur en ingewikkeld uit. Doe daarom een beroep op een graficus of zoek in je omgeving naar iemand die een beetje zijn weg vindt in een grafisch programma als PhotoShop of Illustrator. Het loont het de moeite dit te overwegen, hieronder vind je alvast enkele goede redenen:

  1. Aantrekkelijk: mensen zijn dol op statistieken, feiten en cijfers. Voeg er enkele fraaie afbeeldingen bij en je bezoekers hangen aan je lippen. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van tagclouds op blogs: mensen zien onmiddellijk welke tags meer gebruikt worden dan andere
  2. Mensen zijn visueel ingesteld en omdat 90% van de informatie naar onze hersenen visueel is, vormt dit de trigger om de juiste zenuw te bespelen.
  3. Door de aantrekkelijkheid van infographics worden ze bijzonder snel gedeeld op sociale netwerken en is het bereik veel groter dan gewone tekst.
  4. In een wereld waar advertenties op het web nu door iedereen bekeken kunnen worden, hebben infographics een veel grotere impact dan gedrukte media.
  5. Een infographic vergezeld van jouw logo of merk creëert veel grotere brand-awareness
  6. Aangezien infographics makkelijk gedeeld kunnen worden, zal je site of blog vanzelf stijgen in de zoekresultaten van Google omdat er meer links naar jou leiden.

En als je nog een argument wilt: Infographics zijn het uitgelezen medium om je boodschap over te brengen via mobile marketing:

IEDEREEN MOBIELsmartphone

Webdesigners weten het al langer: tegenwoordig moet je site of blog responsive zijn. Heel wat marketeers hebben de laatste jaren weinig tijd gestoken in mobile marketing en toch is met de opkomst van de smartphone een nieuwe ader in de marketinggoudmijn aangeboord. Steeds meer wordt er gesurft via smartphones en tablets en de eigenschappen van infographics (veel informatie in een oogopslag) komen via dit medium misschien nog wel prominenter aan bod! Ja, ze lijken misschien wel voor elkaar gemaakt. De kleine schermen vormen voor infographics nauwelijks een probleem.

En hoe gaan we zo’n ding maken?

We zeiden het reeds: het maken van een fraaie infographic kan je in het begin misschien beter overlaten aan een professionele graficus. Met een beetje oefening moet het echter lukken. Infographics zijn cool, interessant om naar te kijken, makkelijk te begrijpen en vooral: het is een nieuwe manier om content te communiceren.

 

 

Executive Summary

Visueel aantrekkelijke infographics bieden veel informatie op een heel kleine oppervlakte.
Dat ze daarom ook uitermate geschikt zijn voor mobile marketing maakt het gebruik ervan bijzonder populair.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *