Hosting voor webwinkels: op de juiste manier uit de startblokken

hosting webwinkels

Wil je een webshop beginnen? Dan moet je met verschillende factoren rekening houden. Eén daarvan is de webhosting. Dikwijls wordt dit aspect – volledig ten onrechte – stiefmoederlijk behandeld. Hosting heeft namelijk een grote impact op de kwaliteit van je webshop. Hoe kies je de geschikte hosting voor je webwinkel en met welke factoren moet je rekening houden? Wij helpen je op weg.

Je eigen webwinkel starten

Wanneer je een webwinkel wilt starten, word je letterlijk overstelpt met een waaier aan aanbiedingen. Je moet twee grote keuzes maken: het soort platform dat je gaat gebruiken en via welke hosting je de website online gaat zetten. Dit kan, maar hoeft niet noodzakelijk, dezelfde partij te zijn.

Bij de keuze van het platform zijn er drie opties. Je kan in eerste instantie kiezen voor een open-source platform zoals Magento, Drupal, osCommerce of Virtuemarkt. Deze software wordt doorgaans gratis aangeboden. In dit geval kan je zelf de webhosting kiezen. Op die manier verkrijg je meer flexibele en gepersonaliseerde diensten. Daarnaast kan je opteren om zelf een eigen platform te ontwikkelen en zelf je webhosting selecteren. Tot slot zijn er hosted platformen waarbij het platform en de hosting gekoppeld in één dienst worden aangeboden. Magento GO, SEOshop en Shopify zijn daar voorbeelden van.

Soorten hosting

Op het moment dat je een keuze hebt gemaakt in het type software komt het onderdeel webhosting aan bod. Er zijn verschillende soorten webhosting. De keuze van een hosting partij heeft belangrijke implicaties voor de gebruiker. Bij dedicated hosting wordt je website geplaatst op een fysieke server bij de provider. Dit type hosting of een andere vorm van managed hosting, waarbij het beheer en onderhoud van de server wordt uitbesteed, zijn uiterst geschikt voor het uitbaten van een webwinkel.

Dedicated of managed hosting zijn uiterst geschikt voor het uitbaten van een webwinkel.

Click to tweet!

Indien de server ook gedeeld wordt met andere klanten spreken we van shared hosting. De opslagruimte is dikwijls te beperkt voor een webshop waardoor deze optie doorgaans gebruikt wordt voor kleinere websites. De prijzen liggen bij shared hosting aanzienlijk lager in vergelijking met dedicated hosting. Dit is uiteraard niet voor niets. Nadelen van een shared hosting pakket beperken zich namelijk niet alleen tot de beperkte opslagruimte. Ook de snelheid en de betrouwbaarheid laten vaak te wensen over. Zeker bij webwinkels met 100+ producten is dedicated hosting een must. Tot slot is er co-located hosting. Hierbij staat de website op een server van het bedrijf zelf en wordt hij geplaatst in een 19” rack, een technische ruimte van de hosting provider. Onderhoud en beheer van de server blijven hierbij in handen van de klant.

Een goede hosting kiezen.

Omdat je zoveel mogelijkheden hebt, is de keuze van webhosting een complex proces. Providers bieden hun diensten voornamelijk aan onder de vorm van pakketten waarbij een bepaalde hoeveelheid schijfruimte, dataverkeer en eventueel extra services worden aangeboden. Binnen één webhosting kan je gemakkelijk overstappen tussen de aangeboden pakketten. Van webhosting  veranderen is daarentegen een stuk complexer. Bij aanvang kiezen voor de juiste hosting is dus cruciaal!

De vraag is nu hoe je de meest geschikte hosting voor jou webwinkel achterhaalt? Hier volgen alvast enkele aspecten waar je als gebruiker op moet letten:

Snelheid

Snelheid is een factor waaraan de bezoeker veel belang hecht. Wanneer wacht- of laadtijden te lang worden, verlaten bezoekers je site waardoor de conversieratio daalt. De hosting moet daarom voldoende capaciteit ter beschikking stellen, om pieken in het bezoekersverkeer te kunnen opvangen. Daarnaast kan dankzij server of pagina caching een site sneller worden opgevraagd. Een laatste aspect dat de snelheid bevordert is het voorzien van een SSD (Solid State Drive) in de server.

Wanneer wacht- of laadtijden te lang worden, verlaten bezoekers wellicht je site.

Click to tweet!

Veiligheid

Verder is een goed beveiligde webwinkel een must. Als je webshop niet betrouwbaar is, zullen potentiële klanten bijvoorbeeld geen kredietkaartgegevens achterlaten. Gelukkig voorzien hosting bedrijven regelmatig een standaard of extended validation (EV) SSL veiligheidscertificaat. Via dit soort certificaten wordt een beveiligde https-verbinding tot stand gebracht.

Back-ups

Het frequent genereren van back-ups is in het bijzonder voor webshops van groot belang aangezien er met dynamische data wordt gewerkt. De meeste hosting bedrijven nemen het dagelijks maken van back-ups standaard op in hun pakketten. De retentieperiode kan echter wel verschillen. Een retentie van minstens 14 dagen is voor een webshop zeker geen overbodige luxe.

Ervaring

Tot slot doe je er goed aan om een hosting partij te kiezen die voldoende ervaring heeft met het gekozen systeem of platform. Op die manier geniet je namelijk van kwaliteitsvolle en specifieke support!

Executive Summary

Bij het opstarten van een webstore word je overladen met tal van aanbiedingen en opties van een groot aantal providers. Veel webshops worden echter opgestart zonder alle opties zorgvuldig in overweging te nemen en kiezen regelmatig voor een standaardpakket of een voordelig aanbod. Je keuze heeft echter belangrijke implicaties voor het verdere verloop van de webshop. In dit artikel lees je waardevolle richtlijnen voor het opstarten van een webshop zodat je een webhost kiest die aan je persoonlijke behoeften voldoet.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *