Hoe een succesvolle marketingstrategie voor mobiel internet opzetten?

Mobiele telefoons en smartphones nemen een alsmaar belangrijkere plaats in ons leven in. Velen onder ons gebruiken al dagelijks mobiel internet, en dat aantal zal de komende jaren alleen maar stijgen. Vorig jaar werden meer smartphones verkocht dan gewone PC’s. Het is slechts een kwestie van enkele jaren vooraleer meer mensen online gaan via een mobile device dan via een PC.

Als we kijken naar het gebruik van smartphones, dan geeft maar liefst 77 procent van de gebruikers aan dat ze online gaan wanneer ze in een winkel zijn. Als winkeleigenaar mag je er dan vanuit gaan dat de meesten van die 77% op dat moment informatie over jouw product aan het zoeken is. Het belang van een deftige strategie voor mobiel internet is hiermee meteen onderstreept. Als marketeer kan je simpelweg niet achterblijven op de alsmaar stijgende trend van mobiel internet.

Stap 1: het opzetten van een mobiele website

Een marketingstrategie voor mobiel internet begint met een efficiënte en gebruiksvriendelijke mobiele website. Een mobiele website is anders dan een normale website aangezien het anders wordt gebruikt door de bezoeker. Bij het maken van een mobiele website dien je dan ook rekening te houden met een aantal simpele richtlijnen.

Mobiele internetters zijn doorgaans onderweg, en hebben weinig tijd. Ze zullen dan ook niet zo grondig zoeken op hun smartphone in vergelijking met een desktop of laptop. Als developper van mobiele websites moet je hierop inspelen. Hou de layout van je mobiele website simpel. Design je mobiele website voor gebruik met vingers, niet voor gebruik met een computermuis. Zorg ervoor dat de content die belangrijk is voor mobiele gebruikers, ook makkelijk te vinden is op je mobiele website. Geef het een prominente plaats binnen de website. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een kaart met de locaties van de winkel. Tenslotte moet je er ook voor zorgen dat de stappen om tot een conversie over te gaan, de conversiefunnel, geminimaliseerd worden. Stel bijvoorbeeld dat een zakenman die onderweg is wil reserveren in jouw restaurant, laat de man geen 10 pagina’s doorlopen voordat hij het nummer vindt waarop hij kan bellen. Plaats het telefoonnummer prominent vooraan op je mobiele website.

Stap 2: het opzetten van mobiele advertentiecampagnes

Nadat je je mobiele website succesvol hebt opgezet dien je ervoor te zorgen dat mobiele gebruikers de weg naar jouw website vinden. Door het opzetten van Adwords campagnes die specifiek gericht zijn op mobiele gebruikers zijn je kansen op succes het grootst. Onderzoek heeft aangetoond dat de CTR maar liefst 11,5% stijgt bij campagnes specifiek gericht op mobiele gebruikers.

Hoe ga je nu te werk bij het opzetten van de campagnes? Allereerst maak je aparte campagnes aan die specifiek gericht zijn voor mobiele gebruikers. Dit doe je door in de instellingen de optie Mobile devices met volledige browsers te selecteren. Voorts moet je er rekening mee houden dat de advertentieposities op de mobiele zoekpagina’s niet dezelfde zijn als op een PC. Op mobiele zoekpagina’s staan twee advertenties bovenaan en drie onderaan. De advertenties rechts vallen dus weg. Wanneer je bovenaan staat in een mobiele zoekpagina, dan zal je meteen heel wat visibiliteit krijgen. Hierdoor is het verstandig om ook je biedingen in mobiele campagnes iets te verhogen, soms tot het dubbele van PC campagnes, om zeker op die eerste posities te kunnen staan.

Qua zoekwoorden kan je min of meer dezelfde gebruiken als je andere adwords campagnes, het is voornamelijk de advertentietekst die zal verschillen bij mobiele campagnes. Denk eraan dat het zoekgedrag bij mobiele gebruikers anders zal zijn dan bij desktop gebruikers. Mobiele gebruikers zijn onderweg, en hebben minder tijd, dus je zal meteen de aandacht moeten trekken. Maak hen duidelijk dat je weet dat ze op een smartphone zoeken. Dit kan je in je advertentietekst duidelijk maken door bijvoorbeeld te zeggen “Zoek makkelijk vanop je tablet” of “Reserveer makkelijk vanop je smartphone”. Op die manier zal je de CTR zeker kunnen verhogen.

Denk er ook aan dat veel mensen die mobiel een zoekopdracht ingeven op zoek zijn naar iets in de buurt. Ze zijn op zoek naar een winkel die een bepaald product verkoopt, of een restaurant waar ze kunnen reserveren. Speel hier zeker op in. Door bijvoorbeeld een locatie extention kan je aan de gebruiker laten weten dat je winkel in de buurt is. Overtuig de gebruiker om je winkel te bezoeken door bijvoorbeeld een promotie in je mobiele advertentie te verwerken. Mobiele advertenties kunnen hier dus zeker het aantal winkelbezoeken positief beïnvloeden.

Je weet natuurlijk dat mensen die zoeken via een smartphone meteen kunnen bellen, dus waarom geen telefoonnummer integreren in je advertentie? Door je telefoonnummer in te voeren maak je de conversiefunnel zeer kort, waardoor de kans groter wordt dat je gebruiker converteert. Ook sitelinks kunnen de conversiefunnel verkorten, aangezien je de gebruiker meteen naar je juiste pagina leidt. Binnenkort hebben we ook de mogelijkheid om de Adwords account te linken aan de Merchant Center, wat ook voor nieuwe mogelijkheden zal zorgen op het gebied van product-extenties.

De boodschap blijft echter steeds dezelfde. Bij mobiel internetten is het navigeren in de browser iets moeilijker dan op een desktop. Maak het de gebruikers dan ook zo makkelijk mogelijk. Zorg dat hij makkelijk kan navigeren op je website, en zorg ervoor dat hij snel vind wat hij zoekt. Laat de gebruiker geen 10 pagina’s doorzoeken, want dan ben je hem zeker kwijt.

Stap 3: het analyseren en optimaliseren van je efforts

De laatste stap in een efficiënt mobiel internetbeleid is natuurlijk de tracking en optimalisatie. Hier biedt Google Analytics verschillende mogelijkheden. Analytics trackt specifiek de bezoekers op basis van de devices waarop ze surfen dus ook de mobiele devices. Op basis van deze gegevens kan je zeker je mobiele campagnes en mobiele website verder optimaliseren.

Belangrijk bij het optimaliseren is natuurlijk het doel dat je vooraf voorop had gesteld voor je mobiele internetstrategie. Wil je bijvoorbeeld meer bezoekers in je winkel lokken? Of wil je voornamelijk meer reservaties via de telefoon? Afhankelijk van dit doel zal je moeten optimaliseren in een bepaalde richting, en zal je kunnen bepalen of je strategie een succes is of niet.

Executive Summary

Wat? Mobiel internet wordt steeds belangrijker in onze samenleving
Dus? Hiermee groeit ook het belang van een goede marketingstrategie voor mobiel internet.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *