Het Zoekmachine Landschap verandert

Eindelijk, MSN is vollefeit dig gelanceerd in de US en Yahoo belooft nieuwe en verbeterde tools. Al is het nog even wachten vooraleer MSN adcenter doorheen Europa gelanceerd zal worden (jan 07?) het is een goed feit dat MSN Google het vuur wat meer aan de schenen zal gaan leggen. Of hoe dat Bill Gates het zegt “wij zullen Google nederig en eerlijk houden”.

Ook Steve Ballmer liet zich afgelopen weken weer wat meer horen. Het feit dat Microsoft een koersdaling met 11% kende op 1 dag zal er wel niet vreemd aan zijn.

Yahoo van zijn kant belooft tegen 2007 met een vernieuwde versie van zijn advertising model te komen. Geen simpele ‘de hoogste bieder staat op plaats 1’ meer, maar meer richting het ‘black box’ model van Google waar er andere relevantiefactoren meebepalen wie eerst staat tegen welke prijs.

Is dit win-win-win? Goed voor de advertiser? de surfer? de zoekmachine?
– De zoekmachine? Yes, meer kliks (hoer relevanter hoe meer kliks), meer revenue (revenue per click daalt lichtjes)
– De surfer? Misschien, meer relevante ads? alhoewel, als je veel betaalt om bovenaan te staan, is er dan geen relevantiefactor?
– De advertiser? Misschien. Bid-wars zullen minder voorkomen, maar black box zorgt voor verwarring. En verwarring is goed voor onderlegde agencies. Dus, go Yahoo, Go!

Kortom, wat meer concurrentie is welkom, het laat al zolang op zich wachten.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *