Het digitale presidentschap

De laatste jaren is het internet meer en meer de plaats beginnen innemen van de traditionele media. Dit was al wel langer aan de gang, maar de jongste Amerikaanse presidentsverkiezingen maakten dit almaar duidelijker.

Barack Obama had een team rond zich verzameld dat de hub zou ontwikkelen voor zijn online campagne in de gooi naar het presidentschap.  Met een eigen sociaal netwerk (my.barackobama.com), facebook groepen, twitter accounts, reacties van campagneleden via youtube, … .   Het kon niet zo gek zijn qua Social Media of de medewerkers van Obama waren erop aanwezig.  En met groot succes, zijn overwinning is voor een stuk te danken aan de online strategie.

De kersverse president blijft echter niet bij de pakken zitten en lijkt ook tijdens zijn mandaat de online kaart trekken.  Hoewel hij nog geen CTO heeft aangewezen werd er wel een ex-Google executive aangetrokken in de persoon van Katie Jacobs Stanton als Director of Citizen Relationships.

Officieel is er nog niets geweten, maar vermoed wordt dat de Google Moderator tool, één van haar projecten bij Google, gebruikt zal worden zodat burgers kunnen participeren via de whitehouse.gov website.  Deze moderator tool werd reeds gebruikt tijdens de presidentiële debatten waarlangs burgers vragen konden stellen en later op change.gov waar ze initiatieven konden voorstellen aan het nieuwe kabinet.

Niet enkel van de Social Media wordt gebruik gemaakt, maar er worden ook nieuwe standaarden gebruikt.  Op whitehouse.gov is men begonnen om via RDFa-attributen Creative Commons licenties aan third-party content toe te voegen.  RDFa zou het in de toekomst mogelijk moeten maken om (web)applicaties meer mogelijkheden te geven op je website (mogelijk kan je in de toekomst via RDFa er bijvoorbeeld voor zorgen dat mensen met één klik een evenement kunnen toevoegen in hun kalender ed.)

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *