Groupon neemt Google en Gouden Gidsen in snelheid in de locatiegebaseerde advertentiestrijd

Google_GrouponDe laatste tijd waren overnameberichten van Groupon door Google meer regel dan uitzondering. Maar wat blijkt nu? Google heeft Groupon helemaal niet gekocht! Is Groupon gek om de $6 miljard van Google te weigeren? Only time will tell maar wat we wel al met zekerheid kunnen zeggen, is dat lokaal adverteren de komende maanden en jaren een explosieve groei zal kennen en dat de strijd voor dat advertentiegeld nu al in alle woede is losgebarsten.

Groupon is zeer interessant voor Google om twee redenen: de fenomenale groei die Groupon kent (de opbrengsten van de coupons aan lokale adverteerders bedragen nu al $2 miljard) én het ‘pay-for-performance’ model dat Groupon hanteert. Dit model impliceert dat Groupon alleen iets verdient wanneer iemand ook effectief een coupon koopt, net zoals google alleen geld verdient wanneer iemand effectief op een advertentie klikt. Uiteindelijk zullen lokale adverteerders voor de keuze gesteld worden: het marketingbudget aan Google of aan Groupon spenderen.

De meeste marketeers beschouwen het aanbieden van vrij dramatische kortingen (meestal van 30 tot 50% korting) als een marketinguitgave. Het bieden van kortingen zijn een bewezen manier om nieuwe klanten aan te trekken. Het eerste bezoek zullen ze misschien geld verliezen maar dat wordt dan beschouwd als de kost om nieuwe klanten aan te trekken. En dat weet ook Groupon.

Door de recente ontwikkelingen, is lokaal adverteren nu een strijd der titanen geworden tussen Google en Groupon. Beiden vechten om hetzelfde geld en beiden pikken inkomsten in van de Gouden gids, billboards en kranten. De tientallen miljarden die gespendeerd worden aan offline lokaal adverteren verdwijnen in het niets tegenover het bedrag dat online gespendeerd wordt. Een lokale adverteerder heeft dus twee keuzes: zoektermen aankopen of nieuwe klanten verleiden door hen kortingen aan te bieden via Groupon. Deze nieuwe vorm van online naar offline adverteren neemt snel toe in grootte en belang en aangezien Google het voor het zeggen wilt hebben op vlak van online adverteren (en stilletjesaan ook offline adverteren), springt Google dus mee op de kar want lokaal adverteren is een markt waar Google nog enorme groeimogelijkheden heeft.

Google zou daarvoor z’n eigen dagelijkse deals platform kunnen opzetten en enkele duizenden sales mensen inhuren om de deals te verkopen. Ze zouden ook een self-service systeem kunnen opzetten en dat voor véél minder dan $6 miljard. Maar dat zou tijd kosten en Google zou het gevaar kunnen lopen dat het platform niet goed werkt, denk maar aan al de sociale escapades die Google al heeft ondernomen en achteraf een mislukking bleken te zijn.

De tijd die Google nodig zou hebben om zo’n platform op te bouwen, is tijd die Groupon dankbaar zal gebruiken om verder te groeien. Bovendien is lokaal adverteren nog ‘vrij nieuw’ en zullen er ook tientallen kopieën van Groupon opduiken, wat dus nog meer concurrentie zou betekenen voor Google. Hoewel die kopieën slechts kleine spelers zijn op de markt (Groupon is nu al twee tot vier keer zo groot als de nr. 2 op de markt, LivingSocial), nemen ze wel allemaal een deel van de markt in dat Google graag het zijne zou willen noemen.

De vraag is hoe groot Groupon zal worden en wat Google daar aan kan en zal doen. Feit is dat Google’s hegemonie via de flanken wordt aangevallen via verschillende initiatieven. Strategie is weten wat je niet doet, heb ik ergens eens gelezen. Google is hier wat in snelheid genomen, maar de Yellow Pages (gouden gidsen) toch ook. Zij hebben nog steeds dezelfde structuur die Groupon heeft (voornamelijk sales).

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *