Greenwashing 2.0 – een likje groen please

Groen is in en verkoopt. Dat weten bedrijven maar al te goed. Tegenwoordig springen alle markten op de kar van ‘biologisch’, ‘ecologisch’, ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’, enz. Althans dat laten ze toch uitschijnen. Plots heeft iedere auto de laagste CO2-uitstoot en moet elk logo groen zijn. Greenwashing is de laatste jaren uitgegroeid tot een marketing trend, die zich ook helemaal nestelt op websites en social media kanalen.

Hoe maken organisaties hun Facebook groener? Hoe overhalen ze consumenten online dat ze bijdragen aan de instandhouding van de biodiversiteit?

Groenwassen

De milieuactivist Jay Westerveld bedacht het woord ‘greenwashing’. Hiermee verwees hij naar het pleidooi van hotels die pleitten om handdoeken te hergebruiken. Dit is volgens hem slechts een maatregel om kosten te besparen, niet om het milieu te steunen. Om mee te varen op de boot van de MVO-trend doen bedrijven zich groener voor dan ze in wezen zijn. Dit noemt men greenwashing. Ze pretenderen oog te hebben voor de natuur en het ecologische evenwicht niet te verstoren door groene producten aan te bieden. Die maken dan vaak slechts 1% uit van het hele aanbod. Een andere tactiek is om samen te werken met organisaties zoals Greenpeace of WWF, of een of ander goede doel te steunen. [Onlangs zag ik bij McDonalds in Rio de Janeiro een spaarpotje aan de kassa met het opschrift: ‘Steun het kinderkankerfonds’.] Het lijstje groenwas praktijken kan zo nog uitgebreid worden met  1000 en 1 voorbeelden.

Groene logo’s – climate protection: what’s in a name?

 

 

 

Groene producten/onderzoeken vs vervuilende bedrijven

 

 

Dé groenste wagen : groen, groener, groenst

 

 

Spelen met moeilijke woorden

 

 

Groene events

 

 

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *